Ai o idee bună de afacere și te-ai hotărât să o materializezi? Indiferent de domeniul de activitate ales, deschiderea unei afaceri presupune o serie de formalități legale pe care trebuie să le cunoșți înainte de a începe demersurile. Acestea trebuie efectuate în mod corespunzător, în etape, pentru a înființa firma cu succes. Deși inițial poate părea complicat, totul se va simplifica dacă vei bifa aceste formalități pas cu pas. Iată ce trebuie să știi înainte de a deschide o afacere.
Realizează un plan de afaceri
Stabilește investiția inițială, estimând toate costurile necesare – capitalul social minim, costuri pentru întreținerea sediului social, pentru achiziția materiilor prime, a utilajelor sau a echipamentelor, salariile angajaților și alte cheltuieli, cum ar fi consumabilele.
Apoi, realizează un plan de afaceri complet. Acesta reprezintă o imagine de ansamblu asupra afacerii tale, te ajută să iei decizii corecte și să implementezi cele mai bune strategii. Planul de afaceri este obligatoriu în cazul în care ai nevoie de finanțare, investitori sau credit bancar și trebuie să conțină:
- prezentarea ideii de afacere, a valorilor și a obiectivelor;
- descrierea serviciilor și a produselor oferite, precum și beneficiile aduse clienților;
- analiza pieței și a concurenței;
- strategia de vânzare, de marketing și parteneriate;
- structura firmei (forma juridică, organizare);
- planificarea financiară (toate cheltuielile estimate, surse de finanțare) și previziuni financiare pe următorii 3-5 ani.
Printr-o simplă căutare pe internet, poți găsi un model de plan de afaceri după care să te inspiri.
Familiarizează-te cu toate aspectele legale
Informează-te corect cu privire la toate aspectele legale înainte de a începe demersurile pentru înființarea firmei. Astfel, te vei asigura că eviți eventualele amenzi. Pe lângă înregistrarea acesteia la Registrul Comerțului, mai există și alte formalități obligatorii, conform legii.
Spre exemplu, dacă deschizi o afacere în domeniul industriei alimentare (fabrică de prelucrare a alimentelor, restaurante, magazin alimentar), este obligatoriu să redactezi un plan HACCP de siguranță alimentară. Acesta presupune analiză în detaliu a procesului de producție și un set de reguli privind managementul tuturor riscurilor biologice, fizice și chimice.
De asemenea, conform legii, în maximum 30 de zile de la deschiderea firmei, este obligatoriu să cumperi registru unic de control. Acest document trebuie să existe la fiecare punct de lucru al firmei tale și trebuie prezentat autorităților care vin în control. Neprezentarea acestuia se pedepsește contravențional.
Alege locația
În funcție de domeniul de activitate și necesitățile companiei, este important să alegi cu atenție locația și să o amenajezi în mod corespunzător. Spre exemplu, dacă îți deschizi un restaurant sau o cafenea, spațiul și localizarea au o importantă deosebită. În cazul în care optezi pentru o afacere online, acest lucru nu va reprezenta o problemă. Poți închiria doar un spațiu de birouri și un depozit sau, dacă nu ai angajați, îți poți desfășura activitatea chiar la tine acasă.
Înființează firma
Principalii pași pentru înființarea firmei sunt:
- Alege numele firmei și rezervă-l pe site-ul oficial RECOM (Registrul Comerțului) sau la ghișeu. Poți verifica online dacă denumirea este sau nu disponibilă. Dacă îți înființezi și un site oficial, rezervă domeniul de internet la ROTLD sau alt registru similar.
- Stabilește forma juridică, cum ar fi SRL, PFA, SA, întreprindere individuală sau familială. Poți cere ajutorul unui contabil sau al unei firme specializate pentru a te asigura că iei o decizie corectă.
- Stabilește sediul social care nu trebuie să fie neapărat locul în care îți vei desfășura activitatea. Acesta poate fi chiar adresa ta de domiciliu.
- Redactează Actul constitutiv care trebuie să conțină un cod CAEN principal și, eventual, alte coduri secundare.
- Alege o bancă potrivită pentru nevoile firmei tale și depune capitalul social într-un cont bancar nou.
- Depune dosarul la Registrul Comerțului.
După ce ai înființat firma, următorul pas este să te ocupi de strategia de marketing, investind, în special, în marketingul online. Pentru că firma ta este nouă pe piață, vei avea nevoie de promovare intensivă, astfel încât să îți creezi un portofoliu de clienți.
Așadar, înainte de a-ți pune în practică ideea de afaceri, ține cont de toate aceste lucruri. Fără îndoială, entuziasmul în legătură cu deschiderea firmei este mare. Nu uita, însă, că este obligatoriu să iei în considerare toate aspectele legale și nu lăsa birocrația să îți taie elanul.