Achizițiile șocante ale primarilor, în pandemie: De la chefuri și flori de mii de euro, până la porți de fotbal și mobilier

Achizițiile șocante ale primarilor, în pandemie: De la chefuri și flori de mii de euro, până la porți de fotbal și mobilier
Primarii au incheiat contracte pe bani multi, in timpul pandemiei

Pe mulți dintre primarii din România nici măcar pandemia nu i-a adus cu picioarele pe pământ. Așa că până și în timpul stării de urgență – când zeci de oameni mureau, zilnic, din cauza infecțiilor cu Covid 19 – edilii au cumpărat din bani publici o mulțime de lucruri scumpe și inutile, doar ca să umple buzunarele privaților de casă.

Spre exemplu, lui Gheorghe Breazu – primarul comunei giurgiuvene Putineiu – i-a luat ceva vreme să înțeleagă de ce președintele Klaus Iohannis a declarat stare de urgență în toată țara, pe 16 martie.

Așa se face că, pe data de 19 martie, într-o joi – după ce trecuseră deja 3 zile de când românilor din întreaga țară nu li se mai permitea să iasă din case decât în condiții excepționale - în Sicap s-a publicat o procedură inițiată de Primăria Putineiu pentru cumpărarea unor servicii de organizare a unui spectacol maraton.

Era vorba, de fapt, despre o petrecere cu spectacol de 11 ore, prilejuită de ziua comunei. Așa că primăria căuta, printre altele, o scenă, prezentator, măcar 4 interpreți de muzică, dar și jocuri de lasere și chiar focuri de artificii. Pe toate, primaria a decis să dea 140.000 de lei (adică aproape 29.000 de euro).

ADVERTISING

Evident, spectacolul n-a mai avut loc. Și e greu de spus când s-ar putea organiza, de vreme ce Guvernul insistă să menținem încă distanțarea socială, iar marile evenimente muzicale în aer liber se anulează unele după altele. Interesant este, însă, că atribuirea contractului pentru spectacol nu figurează ca anulată, în Sicap.

Putineiu-bairam

Primăria Putineiu i-a atribuit acest contract unei firme din Ploiești numite Eurotravel SRL. Potrivit portalului de business listafirme.ro, societatea este detinută de 3 persoane: Silviu Cătălin Lăpădat (care e organizator de evenimente - n.red), Georgiana Lorena Lăpădat (care e cântăreață – n.red.) și Marinina Cătălina Lăpădat.

lapadat-editat

Conform raportărilor către Finanțe, firma n-a avut angajați, în ultimii ani. În schimb, din 2014 încoace, a făcut afaceri de peste 2,3 milioane de lei și a rămas cu un profit care ajunge la aproape o treime din sumă.

Administrator este Silviu Cătălin Lăpădat, care are și alte două firme.

Una se numește SilMetal SRL (cu un singur angajat, în ultimii 5 ani și cu afaceri de aproape 990.000 de lei, dintre care o treime profit).

A doua firmă a lui Silviu Cătălin Lăpădat se numește Grupul român pentru formare profesională SRL și nu desfășurase nicio activitate până la începutul acestui an.

ADVERTISING

Bănci cu nemiluita, într-o comună din Olt

Primaria comunei Coteana din Olt a cumpărat, după 4 zile de la declararea stării de urgență, prin încredințare directă, nu mai puțin de 100 de bănci – numite în documentația de atribuire „bănci parc” - de la o firmă locală - Godfather Emotion SRL. Și a dat pe ele nu mai puțin de 45.000 de lei.

Potrivit portatului de business listafirme.ro, această societate are ca domeniu principal de activitate prestarea de servicii de curățenie, de la cele pentru piscine și avioane, până la măturarea străzilor.

Firma îi aparține Elenei Ionela Dobre. A fost înființată în 2016. Și - potrivit raportărilor către Finanțe din primii 3 ani de activitate – n-a avut niciun angajat. În schimb, în același interval de timp, a făcut afaceri de peste 448.300 de lei. Din această sumă, puțin mai mult de jumătate a fost profit. Așa că am putea spune că Godfather Emotion SRL e o firmă de succes.

Godfather-2-editat

Interesant este că aceeași firma a vândut alte 100 de bănci pentru parcuri, la exact același preț, către Primăria Coteana și în octombrie 2018.

La acel moment, primăria a încercat, inițial, să cumpere doar 50 de banci la prețul de 450 de lei bucata. Poate că s-o fi gândit primarul de la acea vreme că doar atâtea îi trebuie în comună.

ADVERTISING

Godfather Emotion SRL n-a vrut, însă, să vândă doar 50 de bănci la 450 de lei bucata. În schimb, a transmis în Sicap că prețul de 450 de lei e valabil doar pentru achiziții de cel puțin 100 de bănci. Drept pentru care, dupa numai o zi, Primăria Coteana a cumpărat 100 de bănci, pe care a plătit 45.000 de lei.

Cum de s-a dublat atunci necesarul de bănci al comunei Coteana, de la o zi la alta, n-am înțeles nici până azi.

În 2018, comuna era condusă de Vasile Costea. În mai 2019, însă, acesta a fost demis de prefectul de Giurgiu, după ce a pierdut un proces cu Autoritatea Naționala de Integritate (ANI). Instituția a demonstrat că edilul din Coteana a fost incompatibil, în repetate rânduri, cu funcția ocupată. În sensul că acordase contracte unor societăți de care era legat, în diverse moduri.

Conducerea comunei a fost preluată atunci de viceprimarul Marian Stoichicescu. Iar acesta declara, la un moment dat, pentru presa locală din Olt că vrea să pună câte o bancă nouă la poarta fiecărui gospodar. Așa, pentru uniformitate ...

Adevărul este că prea puțin contează cum ar vrea Primăria din Coteana să folosească respectivele bănci. Oricum ele sunt inutile, indiferent dacă urmează să fie amplasate în parcuri comunale - pe care oamenii de la sat oricum nu prea le frecventează - sau în fața curților gospodarilor.

Achiziția lor - mai ales că s-a făcut prin cumpărare directă, fără licitație - nu se justifică sub nicio formă.

Fără doar și poate, acei 45.000 de lei dați pe bănci în timpul pandemiei puteau fi cheltuiți cu mai mult folos pentru oamenii locului. Poate chiar ar fi putut fi investiți într-o campanie de educare a populației, din care oamenii să învețe cum să evite infectarea, în cazul unui nou val de coronavirus.

Înainte de toate e terenul de fotbal. Contracte cu o firmă care șomează de câțiva ani

Primăria comunei vrâncene Sihlea, condusă de primarul Costică Gurbet, a dus, pe toată durata stării de urgență, grija unui teren de fotbal.

teren-fotbal-parasit
Foto: Arhiva Pixabay

Pe 18 martie, la doar două zile de la declararea stării de urgență, a dat prin încredințare directă un contract pentru construcția unui gard care să împrejmuiască acest teren. Suma alocată pentru gard: 25.428 de lei. Banii vor ajunge la societatea SC Uno Art Construct Srl, în 10 zile de la realizarea gardului.

După aproape o lună, pe 13 aprilie (deci tot în timpul stării de urgență), Primăria Sihlea i-a dat aceleiași companii un contract de 9.150 de lei, ca să aducă și să monteze porți pe terenul de fotbal, dar și două bănci pe care să stea rezervele în timpul meciului.

De ce două contracte succesive date către Uno Art Construct SRL pentru acest teren de fotbal? Greu de zis!

Potrivit Finanțelor, societatea a fost înființată în 2006, iar din 2014 încoace nu numai că n-a lucrat la terenuri de fotbal, dar nu s-a prea ocupat, în general, cu mare lucru. N-a raportat nici cifră de afaceri și nici angajați.

Firma este deținută de Stefanița și Daniela Munteanu (aceasta din urmă fiind și administrator). Daniela Munteanu mai are o firmă numită Sisco Trading SRL, care a desfășurat activitate economică mai intensă.

Jardiniere multietajate, stânci înflorate și sute de ghivece

În a treia zi a stării de urgență, primăria orașului Lugoj condusă de Francis Boldea a cumpărat, prin achiziție directă, 4 jardiniere numite „Flowerdome 9 S” pe care a plătit 8.400 de lei (adică puțin peste 1.700 de euro).

Potrivit documentației de atribuire, fiecare jardinieră urma să aibă 9 etaje, să fie înaltă de măcar 2 metri și să susțină până la 250 de plante.

Banii s-au dus la o firmă numită Supergarden SRL, la care acționari sunt Gabriel Virgil Sicoe si Lucian Sinese Sicoe.

Societatea s-a înființat în 2017 și n-a raportat că ar avea salariați. Cu toate acestea, a făcut afaceri de puțin peste 400.000 de lei, din care s-a ales cu un profit de doar puțin peste 2.000 de lei.

De ce a fost prioritară această achiziție și de ce a fost nevoie să se facă prin achiziție directă, în timpul stării de urgență? Doar primăria știe!

Prin comparație, primăria din comuna Sâncraiu din Cluj a fost mai răbdatoare. A așteptat până pe 15 mai - adică până în prima zi de după ridicarea stării de urgență – și și-a cumpărat, prin încredințare directă, aproape o mie de mușcate, dar și ghivece și jardinere cu 47.474 de lei (aproximativ 9.800 de euro).

Banii s-au dus la firma Oleander Garden, fondată de familia Erzsebet și Adras Kordos. Oleander Garden este o companie vizibilă, are site, pagină de Facebook și date de contact la vedere.

Societatea mai primise, înainte de începerea stării de urgență, adică pe la finele lunii februarie, tot prin încredințare directă, un contract în valoare de peste 57.000 de lei din partea primariei din Odorheiu Secuiesc.

În schimbul banilor, Oleander Garden trebuia să livreze 161 de aranjamente florate pentru agățat pe stalpi, pentru sol sau balustrade, dar și o întreagă stâncă decorativă de mari dimensiuni, ornată cu flori.

Cele mai multe dintre aceste achiziții par lipsite de sens, chiar dacă n-am fi avut probleme din cauza pandemiei. În situația curentă, însă - în care oamenii se tem atât de boală, cât și de criza economică anunțată în întreaga lume - e cu atât mai greu de înțeles de ce primăriile ar da banii pe banci, pe flori și pe chermeze care să se întindă de dimineață până noaptea.

Și mai rău este că aceste achiziții prezentate de SpotMedia.ro sunt doar câteva exemple. De fapt, România e plină de primării care irosesc puținii bani ai oamenilor pe tot soiul de nimicuri, umflând buzunarele unor antreprenori cu relații. Iar singurii care pierd sunt cetățenii de rând, care în loc de condiții mai bune de trai se aleg cu bănci noi, cu aranjamente florale și cu porți de fotbal.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇

Send a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *