Actul medical impecabil nu mai este suficient în ziua de azi, ca să ieși în față într-o mulțime de servicii medicale private aflate parcă la tot pasul. În Iași, medicul Mihaela Maftei a făcut pionierat în medicina digitalizată cu businessul său Professional Dentist.
De 16 ani pe piață, ea a jucat mereu cartea digitalizarii, chiar și când aceasta era privită ca un risc în antreprenoriatul medical. Pasionată de tehnologie și de date, Mihaela Maftei a investit sute de mii de euro în tehnologie, inclusiv AI, pentru a-și fideliza pacienții care i-au fost alături chiar din prima zi, când Professional Dentist însemna un spațiu de 60 mp, două unități dentare și o echipă de trei oameni.
Azi compania s-a extins, antreprenoarea estimând că va depăși 9 milioane de lei în 2025.
„Eu am terminat facultatea în 2004. Inițial am lucrat ca angajat, ulterior am decis să deschid propriul cabinet. A fost mai mult un vis, inițial fără un plan de business concret, și în 2008 am făcut prima clinică.
Lucrurile au evoluat prin faptul că mă preocupam foarte mult pentru fiecare pacient, încercam să fac cât pot eu de bine la fiecare tratament și pacienții au recomandat foarte mult, și, de acolo, ușor, ușor s-a simțit nevoia să angajăm alți medici, să ne extindem și de aceea în 2019 ne-am mutat în locația nouă unde clar că am putut dezvolta mult mai mult.
Iar în ultimii ani am pus accentul foarte mult pe partea asta de tehnologie digitală, de tratamente realizate dar a crescut organic mai mult business-ul. Nu a fost un plan inițial foarte bine pus la punct”, povestește Mihaela Maftei pentru spotmedia.ro.
Ați intrat în business în 2008, în plină criză financiară, cum a fost pentru voi primul an?
Într-adevăr, a fost o provocare pentru că, pentru a deschide clinica, am făcut un credit, iar la momentul respectiv erau dobânzile foarte mari. Cred că a fost și curaj și dorință de a face business. Eu sunt de părere că investițiile nu trebuie oprite nici în momentul în care e mai greu pe piață pentru că investițiile sunt cele care te fac să reușești până la urmă. Experiența mea de douăzeci de ani a arătat lucrul acesta.
La momentul respectiv nu știu dacă am analizat atât de mult partea aceasta dar era singura variantă prin care puteam deschide clinica și am apelat la credite, dar a fost foarte bine pentru că am avut o relație foarte bună cu pacienții. Deja făcusem specializare în chirurgie și asta dădea în plus siguranță în actul medical.
Cum a fost relația cu băncile și cum v-a ajutat în acest business?
La momentul respectiv m-am documentat despre credite, nu știam foarte multe lucruri, am analizat. Am avut și o doamnă consilier de credit cu care păstrez legătura și în ziua de astăzi. M-a ajutat atunci să înțeleg mecanismele și pentru mine a fost un plus și, într-adevăr, am reușit să gestionez foarte bine.
Cât ați investit până acum în acest business?
De-a lungul anilor au fost multe, am avut credite destul de mari și în momentul deschiderii de noi locații, credite pe care le-am achitat între timp. După care, pe partea de tehnologie, am achiziționat în ultimii ani echipamente în valoare de aproximativ 200.000 de euro, bani reinvestiți doar din activitatea curentă. Nu am mai apelat recent la bănci. La bănci am apelat doar în momentele în care am achiziționat spații.
Haideți să vorbim despre investițiile în tehnologie în digitalizare.
Investițiile semnificative pe partea aceasta de tehnologie le-am făcut în principal în 2021, când am achiziționat un sistem alcătuit dintr-un scanner intaoral sau un dispozitiv revoluționar pentru înregistrarea mișcărilor funcționale ale mandibulei.
Apoi, odată cu tranziția către full digital, am achiziționat și un scanner facial, o imprimantă 3D, licențe abonamente din software de design și modelare. Pe unele produse le-am cumpărat din străinătate când nu apăruseră în România.
Fiind clinica mea, mi-am permis să aloc foarte mult pe partea asta de tehnologie și la început într-adevăr multă lume îmi spunea că poate nu se justifică investiții mari, dar s-a dovedit ulterior că au făcut diferența.
Inteligența artificială o folosim pentru softuri de diagnostic, de exemplu, ea poate detecta pe radiografii diverse probleme dentare, parodontale. Din punct de vedere estetic dentar, sunt modele AI care analizează și propun forme ale dinților în armonie cu fizionomia pacientului
AI nu rezolvă singură problema, medicul trebuie să valideze raportul de diagnostic, dar la momentul de față se câștigă mult timp.
Care sunt tendințele în materie de servicii dentare?
Astăzi foarte mult se folosesc variante hibrid în care păstrează și partea analogică, dar se va merge foarte mult pe digital pentru că varianta aceasta scade și costurile. AI va avansa mult și va fi folosit clar în practica de zi cu zi. N-o să înlocuiască medicii, nici tehnologia, nici echipamentele, dar o să asiste mult medicul în oferirea de servicii medicale predictibile și sigure. Cred că tratamentele cu AI în viitor vor reprezenta norma.
Având în vedere că ați făcut atâtea investiții în digitalizare și în tehnologie, cum s-au reflectat ele în cifra de afaceri în 2024 și ce previziuni aveți pentru 2025?
Cea mai mare creștere ne-a oferit-o în 2023 pentru că atunci s-au cunoscut investiția din 2020 și cea din 2022.
Noi am dorit să păstrăm un raport bun între prețul serviciilor oferite și calitate și atunci nu am mers pe o variantă de prețuri foarte mari pentru a oferi servicii pacienților noștri. La noi recurența e mare și atunci pentru pacienții pe care-i avem de zece, cincisprezece ani, ne-a preocupat foarte mult partea aceasta, în contextul creșterii costurilor pe piață ale materialelor, ale serviciilor în general. Nu excludem și o variantă de extindere, dar ceea ce urmărim e o consolidare a poziției.
Vrem, de asemenea, să educăm pacientul în alegerea variantelor de profilaxie și de servicii medicale de calitate în detrimentul soluțiilor low cost care oferă poate mulțumire pe termen scurt, dar pe termen lung, nu dau rezultate bune.
Ce cifră de afaceri estimați?
Vom depăși cu siguranță cifra de anul trecut care a fost de 9,18 milioane de lei.
Care au fost provocările în toți acești ani?
Una din provocări este partea de recrutare și de personal. Aici e nevoie de atenție maximă pentru că e important să avem o echipă de profesioniști, deoarece altfel nu putem să ne îndeplinim misiunea.
De aceea am investit constant în partea de educație și am creat un program de mentorat intern, pentru că am ales colaboratori din mulți medici tineri. Chiar de partea asta de mentorat m-am ocupat eu personal. E important că avem o echipă stabilă și asta cred că e o provocare în zilele noastre.
Și pandemia a fost o provocare, mai ales prin sentimentul de incertitudine, pentru că nu puteai să ți faci un plan concret, că nu știai ce va urma. Totuși, la noi, fiind procentul foarte mare de recomandări, pacienții au revenit după pandemie.
Ce oportunități sunt pe piața din România pentru business-urile din piața serviciilor dentare?
În mod clar că în România nivelul de stomatologie este unul foarte înalt și asta o spun la congrese și medici din alte țări. Accesul la tehnologii este foarte mare și clar ne desfășurăm activitatea într-o piață dinamică.
Se menține în continuare tendința turismului medical pentru servicii dentare?
Se menține această tendință, dar față de trendul de acum câțiva ani, când vizitele erau polarizate clar vara și la sărbători, acum pacienții vin pe parcursul anului, își fac programări din timp.
Pacienții ne spun că tehnologia, calitatea serviciilor și interacțiunea umană e diferită aici. Pentru asta preferă să vină în țară.
Ce sfat ați avea pentru un tânăr care vrea să-și facă propriul business de servicii dentare în România?
E nevoie în ziua de azi să ai un plan de business mult mai bine pus la punct poate decât am început eu la momentul respectiv, pentru că este altă piață în prezent. E, de asemenea, foarte important să te educi pe partea de antreprenoriat. Sunt foarte multe cursuri acum care oferă o perspectivă în domeniul ăsta și atunci educația în antreprenoriat, leadership, nu ar trebui să lipsească.
Cum reușiți să păstrați un echilibru între antreprenoriat, medicina, formare continuă și viața personală?
Familia m-a susținut întotdeauna. Soțul meu s-a alăturat echipei și m-a ajutat foarte mult pe partea de integrare a tehnologiei digitale. Lucrând împreună, a fost mai ușor. Timpul pe care îl avem liber încercăm să-l petrecem cu fiica noastră.
Ce planuri aveți în continuare?
Pe viitor dorim să ne consolidăm poziția, să creăm protocoale mai bune care să eficientizeze activitatea și să dezvoltăm echipa. Nu exclud partea aceasta de extindere, dar nu va fi un pas imediat, ci poate va veni natural.
Transcriptul interviului a fost realizat cu aplicația Vatis Tech