Business de la zero la 1,5 milioane de euro, în trei ani. Florin Scarlat, NetCommunications: Experiența își spune cuvântul

Business de la zero la 1,5 milioane de euro, în trei ani. Florin Scarlat, NetCommunications: Experiența își spune cuvântul
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Cu toții simțim nevoia să o luăm de la zero atunci când calea pe care am ales-o pare să se îndepărteze de visul nostru, iar lumea afacerilor nu face excepție. Antreprenorul Florin Scarlat a demonstrat că un business de la zero îți poate aduce succesul, chiar dacă ai investit zeci de ani în alt proiect.

Experiența își spune cuvântul în astfel de momente, povestește antreprenorul absolvent de electronică și care în anii 2000 visa să devină cercetător. Pentru că a intuit că lucrurile nu mergeau prea bine în cercetare, a decis să intre într-o afacere cu prietenul să cel mai bun de la vremea aceea. Cu o investiție de doar 100 de euro în 2002 a luat naștere BitSolutions, firmă care raporta o cifră de afaceri de 1,5 milioane de euro înainte de pandemie.

Viziunile celor doi prieteni s-au îndepărtat și, în 2020, Florin Scarlat a creat NetCommunications prin care oferă pieței un parteneriat IT așa cum a văzut el în tot acest timp că se cere.

”În 2020 eram o firmuliță, acum am ajuns deja la 1,2 milioane de euro cifră de afaceri”, spune Forin Scarlat într-un interviu acordat spotmedia.ro, iar planurile pentru 2023 prevăd o creștere de 30%-40% a cifrei de afaceri până la 1,6 milioane de euro.

”Niciodată nu se știe ce se întâmplă cu PNRR, poate lucrurile vor sta și mai bine. Asta este o cifră bazată pe veniturile pe care eu le-am estimat, dar este clar că ea poate să fie și mai mare. În momentul de față anul a început destul de bine pentru noi”, povestește antreprenorul.

Care a fost secretul?

Într-adevăr, experiența pe care am câștigat-o în cadrul BitSolutions m-a ajutat să scurtez creșterea NetCommunications. Primii opt ani de BitSolutions nu am avut o activitate de management, dar acum compania s-a dezvoltat frumos.

Care a fost investiția în NetCommunications?

Aici investiția a fost mult mai mare decât în BitSolutions pentru că, spre deosebire de atunci când costurile cu oamenii erau mult mai mici și lucrurile mai ușor de gestionat, costurile cu oamenii au crescut foarte mult.

Este destul de dificil pentru o companie care este la început de drum. Băncile nu-ți dau capital la început de drum, așteaptă să treacă o perioadă de timp, să vadă cum te dezvolți, să vadă niște indicatori în firmă și atunci a fost destul de dificil.

Aici am venit cu o investiție din partea mea, într-adevăr, o investiție personală mai mare cel puțin primele șase luni. Vorbim de bani mai mulți de 100 de euro cum era la începutul BitSolutions, doar taxele cu care am deschis compania.

Investiția inițială a fost undeva la 30.000 de euro, dacă o pot numi investiție, pentru că a fost un fel de capital de lucru.

Dacă tot am ajuns la acest capitol, aș vrea să ne spuneți cum a fost colaborarea cu băncile.

Una din provocările pe care le are orice companie care crește destul de repede este lipsa capitalului circulant. Această problemă a apărut odată cu dezvoltarea NetCommunications.

Dacă la început cifra de afaceri era undeva la 100.000 de euro, și aș fi putut să completez cu o sumă pe lună, în momentul în care am crescut foarte mult au crescut și cheltuielile companiei cu personalul, cu utilitățile, cu cheltuielile de cercetare-dezvoltare, nu mai aveam de unde să suplimentez acești bani.

Și atunci m-am orientat către niște bănci și am apelat la ele. Din păcate, o singură bancă mi-a răspuns pozitiv, cu care în momentul de față am decis să colaborez.

Până la urmă și băncile trebuie să înțeleagă că și noi suntem antreprenori și noi avem nevoie de finanțare, chiar dacă poate pentru ele orice afacere pe care o pornești, cel puțin în România, prezintă un risc destul de mare.

Așadar interacțiunea cu băncile nu a fost 100% cum credeți că ar fi trebuit să fie pentru antreprenorii din România, la ora actuală?

Da. După părerea mea, băncile ar trebui să joace mult mai mult în zona de risc decât o fac în momentul de față.

Am apelat și la programul IMM Invest, în 2020, și, din păcate, am fost respins. Firma era la început, nu aveam de unde să am indicatorii ceruți. Și atunci lucrurile nu au mers atât de bine. Cel puțin 2021 a fost un an destul de dificil, din punctul ăsta de vedere.

Ați pornit la drum chiar în anii 2020-2021, ani marcați de criza sanitară, război și tot ce a urmat după. De ce ați ales acest moment?

Mie mi-a plăcut întotdeauna să am o viziune personală asupra serviciilor și întotdeauna mi-a plăcut să fac lucrurile în felul meu. Și atunci, în compania asta am încercat să iau deciziile de unul singur și să duc lucrurile într-o direcție pozitivă.

M-am focusat încă de la început pe a crea un mediu de lucru plăcut, fără stres, deși pot să spun că în ultima perioadă în care ne-am dezvoltat, stresul a crescut, din păcate, pentru că au fost destul de multe proiecte și nu pot să spun că am găsit oameni care să corespundă cu ceea ce-mi doream eu la momentul angajării. Și atunci e clar că am fost un pic mai solicitați în ultima perioadă.

Așadar capitalul uman este una dintre provocările pentru afacerea pe care o dezvoltați?

Mai ales pe IT, aici e provocarea noastră, a antreprenorilor, pentru că oamenii trebuie să fie buni atât pe partea de cunoștințe tehnice cât și pe partea de inteligență emoțională.

Dar ce oportunități vedeți în acest an sau, poate, în anii care urmează?

Odată cu Planul de Reziliență care a apărut de anul acesta am fost solicitați în foarte multe proiecte care s-au depus sau se vor depune. Așteptăm. Am înțeles că undeva prin vară o să apară și normele metodologice și o să vedem exact câte proiecte s-au câștigat, și, mai exact, cum se distribuie.

Dar este clar că zona de digitizare, de a investi în partea asta de optimizare de procese, va crește. Eu văd o oportunitate foarte mare în zona de IT. Plus că este acum un interes foarte mare pe zona de inteligență artificială, cu Chat GPT, pe zona aceasta cred că este loc pentru destul de multe lucruri de făcut, sunt destul de multe oportunități.

Mergeți pe acest trend? Ce soluții oferiți?

Inteligența artificială, într-o formă mai primitivă, există de mai mulți ani. O avem pe Siri, pe care putem s-o apelăm oricând, există Cortana, de la Microsoft. Dar ca să folosim mai mult inteligența artificială, este nevoie și oamenii să înțeleagă.

Spre exemplu, dacă vorbim de băncile care au acei roboți. La ING când sunai și vorbeai cu Maria, câteodată utilizatorul era enervat. Și este destul de dificil, în momentul de față, să-i ceri niște date unui client care nu știe cum funcționează un calculator cu un robot de genul acesta. Probabil în momentul în care lucrurile se vor dezvolta și vor progresa destul de mult, oamenii vor învăța și ei că lucrul acesta este mai util și atunci vom putea și noi implementa mult mai ușor.

Acum 3-4 ani, înainte de pandemie, lumea nu prea știa cum e cu externalizarea datelor în cloud și atunci era reticientă. Când spuneai cuiva că-i muți datele în cloud, sau că-i muți echipamentele în cloud, se speria, nu prea înțelegea. În patru ani de zile lucrurile s-au schimbat foarte mult, și toată lumea caută zona de cloud. Așa va fi și cu inteligența artificială, dar e clar că pentru a începe s-o folosești trebuie să accepți și niște limitări.

Unele lucruri când le implementezi, cel puțin până la versiunea a 5-a, a 10-a, vin cu niște limitări. Și în momentul în care accepți aceste limitări și încerci să le gestionezi și nu te supără că poate nu funcționează așa cum ți-ai dori, va duce și la o evoluție a inteligenței artificiale în companii.

Este foarte greu, în momentul de față, cu inteligența artificială și cu relația umană pe care noi am creat-o cu oamenii, să vină un robot care să vorbească fără să arate empatie. Și aici revin la un lucru, apropo de inteligența emoțională – un lucru învățat în cei 20 de ani de antreprenoriat – în momentul în care cuiva nu-i funcționează un echipament sau are o problemă, în primul rând trebuie să arăți empatie. E un lucru care-l deranjează și înțelegi. Când nu-mi funcționează cardul și sunt într-o țară străină și sun, răspunde Maria și încep să vorbesc cu Maria, aș prefera să vorbesc cu o persoană care ar înțelege care este durerea mea și ar încerca să rezolve.

Putem încerca să oferim o bază de date, dar e departe – cel puțin la noi – să putem oferi zona aceasta. Dar lucrurile evoluează destul de repede.

Adică dacă în patru ani s-a putut schimba mentaltatea legată de cloud, în doi ani se va schimba și mentalitatea legată de inteligența artificială. Chiar cred că va fi un trend, în viitor, de a apela la inteligența artificială. Mai ales că un robot este conectat la internet și poate să obțină informații în câteva milisecunde, iar asta nouă, IT-iștilor, ne va ușura destul de mult munca.

Ce face compania dumneavoastră și care sunt cele mai importante nevoi pe care le îndeplinește pentru companii?

Principala activitate a companiei NetCommunications este partea de a oferi externalizare, de la un serviciu de e-mail pe care poți să-l externalizezi până la tot departamentul IT din cadrul companiei. Vrei să nu mai ai problema legată de angajarea oamenilor, costurile – care și astea au crescut – practic, la momentul acela externalizezi tot către o companie și compania aceasta îți oferă aceste servicii de IT la un anumit standard.

După părerea mea, este mai avantajos să lucrezi cu o companie pe zona aceasta, pentru că cu o companie poți să închei niște contracte când apar probleme, în timp ce cu un angajat poți să închizi, dar este mai greu. Angajații mai au concediu dar cu o companie, practic, lucrurile acestea nu prea există. Nu interesează pe nimeni dacă un angajat pleacă sau un angajat are concediu, ea este obligată să ofere suport pe zona aceasta. Aceasta este principala activitate, activitatea de externalizare.

Pe lângă această activitate, pentru unele companii oferim activitatea de consultanță. În cazul în care o companie vrea să se dezvolte și vrea să vadă o strategie IT care i se potrivește și atunci apelează la noi, specialiștii noștri analizează dacă există sau nu departament IT și care ar fi nevoile pe zona aceasta și vin cu un plan concret de dezvoltare, pe care fiecare companie poate să-l facă cu noi sau cu cine aleg ei. Asta este o direcție de dezvoltare.

Sigur, intervine direcția despre care am vorbit puțin mai devreme, cea de digitizare. Aici e o discuție destul de interesantă pentru că succesul unei companii în a digitiza unele procese este legat foarte mult de modul în care-i faci pe oameni să înțeleagă utilitatea de a face acele lucruri. Degeaba încerc eu ca manager să implementez o soluție care să facă nu știu ce dacă oamenii introduc date greșite în ea sau o nu o folosesc la întreaga capacitate. Și aici intervenim noi pe partea de digitizare, în ideea de a determina care este cea mai bună soluție pe care o putem oferi.

Dau un exemplu pe partea de vânzări. E simplu să dăm un search pe Google și să găsim un CRM, primul CRM care apare, încercăm să-l implementăm în companie. Nu. Întâi înțelegem cum lucrează acei oameni, poate și nivelul de pregătire în IT și vârsta și diverse alte lucruri în funcție de care putem alege acel CRM. Pentru că dacă va fi un CRM foarte complicat, este evident că încă de la început va fi o luptă a managerului cu angajații pentru a reuși să implementeze, și în general, energia se va consuma în rezolvarea de tichete că aplicația nu e bună, în loc să privim lucrurile constructiv.

Și mai este direcția de externalizare a unei anumite părți din zona asta, externalizarea de servere, externalizarea de mail, website sau diverse lucruri.

De asemenea, suntem distribuitori de echipamente IT și încercăm prin parteneriatele pe care le avem cu furnizorii noștri să oferim niște prețuri competitive pe zona de business. În momentul de față, pe zona de business, avem un parteneriat destul de bun cu Lenovo și oferim echipamente la niște prețuri destul de bune.

Așadar, ce oferiți nu este un business ușor de luat de la zero, ci se bazează mult pe experiența dumneavoastră.

Într-adevăr, și mie mi s-ar părea dificil să fac acest business fără să am nicio cunoștință. Experiența și relațiile din trecut m-au ajutat să depășesc mai ușor această perioadă și să creez niște parteneriate destul de bune cu furnizorii actuali.

Ce sfat ați avea pentru cineva la început de drum în business?

În primul rând să-și urmeze visul, iar visul nu vine la pachet cu un drum poleit cu aur, vine cu foarte multă muncă, foarte multe momente în care ai vrea să renunți și ți se pare că e mult mai comod să fii angajat decât să-ți urmezi visul, dar consider că, la sfârșit, când tragi linie, este mult mai important ceea ce simți atunci decât călătoria.

Încă un lucru pe care l-aș oferi ca sfat: Trebuie să te bucuri de fiecare pas pe care-l faci pe drumul respectiv. De multe ori noi uităm să ne bucurăm de pașii pe care-i facem, ne bucurăm numai de rezultatele pe care le obținem. Și atunci putem, de multe ori, când avem un eșec să fim foarte demotivați. Dar dacă ne bucurăm de toți pașii pe care-i facem, cu bune și cu rele, ajungem să înțelegem că eșecul acela ne va duce mai departe, până la urmă.

Așadar, să-și urmeze visul și să se bucure de fiecare experiență din drumul spre realizarea visului.

Ce facem cu eșecurile?

Eu cred că fără a avea cel puțin un eșec nu poți să realizezi lucruri, cred că numai din eșecuri reușim să învățăm. Eșecul te duce spre dezvoltare, te face să-ți pui întrebări: de ce am eșuat? cu ce am greșit? ce ar trebui să schimb la mine, în primul rând? de ce am atras acelaș gen de oameni în jurul meu? Eu cred că eșecul face parte din viața noastră și ar trebui să ne gândim că este un pas înainte. Dacă visul este puternic poți să ai mai multe eșecuri până să-ți atingi cu adevărat visul. Dacă visul nu este atât de puternic, s-ar putea ca la primul eșec, sau la al doilea eșec, din păcate, să renunți la ideea ta și să ți se pară mai simplă o altă soluție.

Ce planuri de business mai aveți?

Aș vrea să intru mai mult pe zona de vânzări și pe niște nișe de piață legate de stații grafice, vreau să fac un parteneriat cu cei de la Lenovo. Avem mai multe proiecte pe care vrem să le dezvoltăm, ca utilizatorilor să le fie mai ușor când aleg niște stații grafice, cu partea de licențiere, de AutoCAD, de Adobe. În momentul de față sunt niște lucruri destul de dificile aici dar avem un know-how destul de solid în zona aceasta și aș vrea să mă duc pe zona de vânzări pe partea asta.

Și mai am și planuri de business într-un alt domeniu care nu are neapărat legătură cu IT-ul. În următorii 2-3 ani aș vrea să intru și în zona de HoReCa. De ce? Pentru că de multe ori ne dorim să evadăm în natură, să facem niște lucruri, și exact cum a fost în perioada în care a fost criza Covid și toată lumea pleca, ba la munte, ba la mare, ba pleca în străinătate și lucra. Îmi place să cred că pot să ofer niște condiții destul de bune, pe zona aceasta, în viitor, poate îmbin și cu IT-ul un pic. Am niște idei dar nu este un proiect pe care să-l fac chiar în perioada următoare, e un proiect mai amplu la care vreau să mă gândesc serios.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇