Au investit un milion de euro în Solo, aplicația care te scapă de interacțiunea cu statul. Fondator: Facem tot ce trebuie pentru PFA - pe românește, super simplu și online

Au investit un milion de euro în Solo, aplicația care te scapă de interacțiunea cu statul. Fondator: Facem tot ce trebuie pentru PFA - pe românește, super simplu și online

Pandemia și flexibilizarea stilului de lucru din ultimii ani i-au inspirat pe tot mai mulți români să pornească pe cont propriu, cu o firmă sau un simplu PFA care să le permită să-și gestioneze mai ușor diferite venituri suplimentare.

Mizând pe acest avânt și pe o nevoie cu care s-au confruntat chiar ei, câțiva români au creat Solo Fintech, o platformă de contabilitate menită să ușureze acestor oameni interacțiunea cu statul până la un simplu click.

Bogdan Georgescu, fondator Bookster și fost Managing Partner Colliers International, Alexandru Anghel, fost consultant în management la Boston Consulting Group și Annemarie Fabian, fost consultant Colliers International, au investit până acum 1 milion de euro în aplicația care a contribuit într-un an de activitate la înființarea a 4.000 de PFA-uri folosind un model de business care are la bază ideea de abonament.

„Noi funcționăm în baza unui abonament lunar de 89 de lei, în care este inclusă înființarea și toată contabilitatea. Depunem tot ce ai nevoie. Inclusiv când vine vorba despre încadrarea cheltuielilor – se întâmplă ca cei care folosesc platforma noastră să nu știe ce intră la cheltuieli deductibile, așa că încarcă o poză cu cheltuiala respectivă, și noi decidem pentru ei dacă este deductibilă sau nu, astfel încât să nu aibă probleme la un eventual control din partea autorităților. Clienții noștri nu trebuie să știe contabilitate. Apoi mai sunt anumite proceduri pe care trebuie să le faci sau declarații pe care trebuie să le depui pe parcursul anului. Și facem și asta”, povestește Annemarie Fabian, co-fondator Solo, într-un interviu acordat spotmedia.ro.

Foto: Annemarie Fabian
Cum s-a născut proiectul Solo?

Noi când am pornit Solo ne-am gândit că clienții noștri or să fie avocați, arhitecți și medici, profesiile liberale clasice. Am dat drumul la produs și ne-am dat seama că alții sunt clienții noștri. Că sunt freelancerii, că sunt IT-iștii, livratori, oameni care lucrează în industria beauty, șoferi de ridesharing. S-a dovedit a fi o plajă mult mai mare de potențiali clienți.

Am zis că trebuie să existe în piață un singur loc în care te duci și-ți rezolvi tot.

Pentru că nevoia pe care am identificat-o noi este următoarea: Vrei să-ți faci un PFA. Te întrebi: De unde o apuc? Te uiți în strânga, în dreapta, și îți dai seama că îți faci PFA-ul cu unii. După ce ți-ai făcut PFA-ul îți dai seama că trebuie să și facturezi. Îți trebuie un soft de facturare. Trebuie să-ți faci și contabilitatea. Trebuie să-mi cumpăr registre.

Era o întreagă constelație de oameni cu care trebuia să lucrezi ca să-ți faci un amărât de PFA. Am zis că facem noi un singur loc. Vii într-un singur loc și-ți înființezi PFA-ul, îți ține contabilitatea, ți-l închide. Și așa s-a născut Solo.

Altă nevoie de care noi ne-am dat seama foarte devreme este că limbajul din spațiul acesta este foarte tehnic, se vorbește ”legaleză”. Efortul de a înțelege este foarte mare și cei care au PFA-uri nu trebuie să fie nevoiți să fie la curent cu toate modificările din Codul Fiscal ca să coroborezeze cu alte legi din trecut. La SOLO, pe lângă faptul că oferim toate serviciile într-o singură platformă, explicăm folosind un limbaj super simplu și ușor de înțeles. Când intri pe platformă, știi foarte clar ce ai de făcut. Noi luam niște decizii pentru clienții noștri care să le ușureze viața la sfârșitul zilei.

Asta este povestea Solo. Este o platformă care face tot ce trebuie pentru PFA, pe românește, super simplu și online. Nu trebuie să ne vedem vreodată la ochi. Ne orientăm către această nișă de oameni care vor să uite că au PFA și să fie ca niște salariați.

Cum ați finanțat acest proiect?

Suntem un proiect un pic atipic și am pornit cu o finanțare inițială de 300 de mii de euro. Finanțarea cu care a venit Bogdan (Georgescu – n.red) în toate proiectele în care am fost. Eram mai mulți atunci în incubator. Azi mai suntem noi, Zitamine – un produs de nutriție personalizată și un proiect imobiliar.

Noi am fost în piață să căutăm bani de la fonduri de VC, chiar două runde, și am terminat prin a le închide intern, de fiecare dată, adică fondatorii au suplimentat.

În total, cu tot cu runda pe care o închidem zilele acestea, avem o finanțare de peste un milion de euro.

Ce v-ați propus să ajungă această aplicație?

Noi în acest business nu suntem contabili și nu suntem IT-iști, deși ea este o aplicație de contabilitate. Ceea ce înseamnă că suntem oameni de business, preponderent vânzători, și atunci este super important ce vrea clientul.

Și aplicația se dezvoltă în direcția în care vedem că este piața. Care este cel mai sănătos mod în care se poate dezvolta orice. Și atunci, două direcții avem de creștere. O direcție de creștere este să luăm piața din România și să facem un super deep dive și să luăm și SRL-urile, pentru că de multe ori pierdem clienți, nu la concurență, ci pentru că oamenii au nevoie de un SRL, nu un PFA. O să facem și pentru SRL-uri același lucru pe care astăzi îl facem pentru PFA-uri. Și când zic SRL nu mă gândesc la companii mari, mă gândesc la freelanceri care aleg să-și ia banii printr-un SRL, nu printr-un PFA. Același model.

A doua direcție este să scoatem Solo în forma în care este el astăzi la nivel regional, în piețe în care există această nevoie, unde este tipul ăsta de om, unde este fricțiunea mare cu statul, unde noi am putea să aducem valoare. Nu are sens să facem Solo în Estonia, pe lângă faptul că mai sunt încă vreo trei probabil, dar acolo îți faci tu singur. Intri pe site-ul ONRC-ului lor și în câteva click-uri ți-ai făcut tot.

Dar în țări ca Spania, Italia, acestea nu sunt țări atât de digitalizate și atunci am acoperi această nevoie. Întâmplarea face că acum este și un moment super bun, cel puțin în ce privește piața europeană, pentru un astfel de produs. Dacă te uiți, mai sunt câteva inițiative europene care încearcă să rezolve cumva problema asta.

Ideal, aplicația ar trebui să ajungă la nivelul la care să-ți transmită ”Hei, vezi că mai ai 150 lei la protocol. Poți să mai pui o masă cu un client în oraș. Nu uita să-ți încarci bonul”. Sau văd că tu ai un client căruia îi facturezi în fiecare 15 a lunii 1.000 de euro. ”Uite, e 14. Vezi că ți-am pregătit factura, mâine să o trimiți clientului”. Acolo vrem să ajungem. Dar încă mai avem de lucru.

Există cerere pentru acest tip de serviciu?

Noi închidem anul cu 3.000 de clienți activi. Vom fi lucrat cu peste 4.000 de PFA-uri. Ca și ordin de mărime, în România se înființează anual 20.000 de PFA-uri.

Anul viitor trebuie să mergem și către celelalte 200.000-300.000 de PFA-uri care sunt în piață, au istoric și să putem să le aducem și pe ele într-o experiență mai digitală. Dar, da, eu zic că este cerere, iar noi închidem anul cu 40.000 de euro încasări lunare și am început cu câteva sute.

Ce planuri aveți pentru anul viitor?

Anul viitor planul nostru este să fim pe break-even, adică să aducem suficient de mulți clienți cât să ne acoperim costurile. Ne propunem să închidem anul cu 10.000 de clienți.

Care a fost cea mai mare provocare în acest proiect?

Să găsești oameni. Cred că asta este provocarea pe care o are orice startup la orice moment. Este important să găsești oameni care gândesc la fel ca tine, apropo de această cultură de a încerca, de a da greș, de a te întoarce de unde ai pornit și de a o lua pe alt drum.

Start-up-ul e un mediu în care e mult de stat, e haos, e multă incertitudine și nu multă lume este confortabilă cu asta. Asta este o provocare constantă, să găsești oameni care vor să crească în mediul ăsta și care au posibilitatea să crească în mediul ăsta.

Dacă ar fi să o luați de la capăt, ce ați face diferit?

Unele lucruri le-aș face la fel. Noi am fost foarte conectați cu clienții, iar asta e foarte valoros pentru că înțelegi ce vor. Ce aș face diferit este poate mai multă structură. Asta cred că oricărui start-up îi lipsește. Ca atunci când faci procesul de învățare să ai fundamentele de testare mult mai bine împământenite.

Altfel, muncești foarte mult și nu înțelegi de ce ai succes sau nu ai succes. Ceea ce e foarte frustrant.

Acum ne bucurăm să vedem că majoritatea clienților noștri sunt din zona de IT&C, programatori, au lucrat în multinaționale și și-au găsit de lucru în afară. Există și situații în care eu am un job deja și fac în plus. Apoi există freelancerii: creativii, designeri, livratori, șoferi de ride-sharing. Avem și mulți profesori care fac meditații, și cum există un avânt din partea ANAF să fiscalizeze aceste încasări, există un avânt de profesori care vor să-și facă viața ușoară și să nu fie foarte complicat pentru ei să-și plătească taxele. Avem și un sommelier de apă. Avem și oameni care fac transport de lemne. Sunt oameni care ne găsesc și Solo face ce au ei de făcut.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇