Aerul pe care-l respirăm joacă un rol major în echilibrul sănătății noastre, chiar mai mult decât mâncarea bio sau apa pe care o bem. Tocmai de aceea, cei care au intuit din timp această necesitate au astăzi un binemeritat succes în piață, cum este și cazul businessului românesc de filtre de aer Eversted.
”Povestea fabricii începe în anii ’80 când domnul profesor Mihai Bălănescu a fost trimis la o specializare în Franța”, începe povestea Marilena Ene, directorul Eversted, pentru spotmedia.ro
”Atunci dânsul a studiat partea de filtre de aer și a venit cu ideea sa în România unde a înființat o secție de mică industrie pe lângă cooperativa agricolă de producție în orașul natal. Dânsul, fiind directorul Institutului de Fizică Atomică, a dezvoltat în paralel această activitate pe care a condus-o până la vârsta de 93 de ani iar noi am cumpărat-o în anul 2015”, își amintește ea.
Foști colegi de facultate, soții Ene porniseră inițial pe drumuri profesionale separate, dar scânteia unui business cu potențial i-a adus înapoi ca parteneri de afaceri.
”El în antreprenoriat, preluând o mică afacere de familie, iar eu spre multinaționale. După 20 de ani de activitate în multinațională, am ajuns în top managementul unei firme americane din oil&gas ca lider financiar pe geo-zona Europa, cu 27 de țări în subordine, la un nivel de maximă creștere posibilă.
Dar am tot cochetat în familie cu antreprenoriatul. Soțul meu dezvoltând partea de servicii-comerț, eu activând în multinațională, am zis să ne regrupăm și să încercăm să dezvoltăm o activitate de producție. Am considerat că avem o experiență, și de-o parte și de alta, în care putem să ne unim drumurile și să mergem amândoi spre antreprenoriat.
După o lungă negociere am cumpărat această societate, era o secție de microindustrie cu 20 de angajați, o cifră de afaceri 600.000 de euro. Am achiziționat și am accesat fonduri europene. Am mutat locația în Mizil și am dus-o acum la o suprafață de producție de 3.000 de metri pătrați”, mai spune Marilena Ene.
Mica lor afacere a crescut de atunci și s-a ramificat în trei domenii de activitate, având astăzi 200 de angajați și 10 milioane de euro cifră de afaceri pe întreg grupul de firme.
Care a fost investiția inițială?
Investiția inițială a fost de un milion de euro.
Care a fost momentul în care ați apelat la bănci?
Soțul meu întotdeauna a avut un parteneriat cu BCR. Recunosc că nu am lucrat cu BCR înainte dar, fără să exagerez, au o echipă de toată stima. Cel puțin cei din Prahova, avem o colaborare foarte bună, au fost întotdeauna alături de investițiile noastre și ne-au susținut, au încercat să ne înțeleagă activitatea și să găsească soluțiile pentru a ne susține.
Ce instrumente bancare ați folosit?
Credite bancare, credite bancare cu garanții. În ultima perioadă foarte multe soluții de IMM invest, IMM Prod și, de asemenea, atunci când am accesat fonduri europene tot BCR a venit alături de noi cu facilitatea de credit pe termen lung pentru a ne putea susține aportul propriu din cadrul proiectului.
Care a fost valoarea fondurilor europene obținute?
În perioada 2016-2019, societatea a urmat un amplu proces de dezvoltare si retehnologizare printr-un Proiect Operational Regional, o investiție de 3.000.000 de euro, din care 1.650.000 de euro fonduri europene. Proiectul a vizat achiziția de echipamente de producție de ultima generație de la producători renumiți în domeniu din Europa de Vest.
Cum a crescut piața față de 2015 și care este interesul față de puritatea aerului?
Destul de greu. Toți ne focusăm pe mâncarea bio, să mâncăm cât mai organic, să bem o apă pură, dar există chiar un studiu pe acest domeniu ”Air Pollution: The Silent Killer” – aerul de interior, un ucigaș tacit. Noi petrecem o mare parte a timpului în interior, fără să acordăm atenție aerului. Ținând cont că, spun studiile, un om consumă un kilogram de mâncare, trei kilograme de apă și 30 de kilograme de aer, e clar că aerul ne poate afecta sănătatea cel mai puternic.
Ne focusăm foarte mult pe mâncare, pe apă, însă pierdem estența calității vieții: aerul pe care-l respirăm. Care trebuie să fie curat, să fie pur, iar toți petrecem în interior cea mai mare parte din cele 24 de ore, atât acasă cât și în mediul de lucru. Un aer pur ne ajută să fim eficienți, să ne păstrăm sănătatea, să fim energici, să ne găsim sursa de energie în puritatea aerului. E un domeniu căruia ar trebui să-i acordăm mult mai multă atenție.
Noi suntem singurul producător de filtre de aer pentru sistemele de ventilație și climatizare industriale care producem toată gama, de la filtrele grosiere până la filtrele ultra fine care asigură acel 99,99% puritatea aerului interior. Puritate care într-adevăr este necesară în sălile de operații, în mediile farma.
Anticipați o creștere a cererii de soluții pentru un aer mai curat, în următorii ani?
Noi facem toate demersurile. Participăm la orice întâlnire, la orice conferință la care putem să ne exprimăm părerea. Chiar am avut o întâlnire cu un reprezentant de la Ministerul Muncii, conform căruia am înțeles că se lucrează la o codificare a nivelului de puritate a aerului respirabil în interior în spațiile industriale.
Ar trebui să avem niște norme și ar trebui să se facă anumite verificări și, cel mai important, să se schimbe filtrele de aer din sistemele de ventilație pentru a se asigura puritatea. Este un consumabil. Ca la aspirator când schimbăm filtrul atunci când nu mai curăță, ar trebui să se facă toate eforturile pentru a se asigura curățarea sistemelor de ventilație.
Ca producător suntem deschiși, invităm clienții, facem workshop-uri. De exemplu, colaborăm cu facultatea de Construcții. Noi avem singurul laborator din Europa de Est pentru testarea filtrelor de aer conform standardelor în vigoare, avem echipamentele necesare și cu dânșii am făcut câteva schimburi de experiență tocmai pentru a da posibilitatea atât studenților cât și masteranzilor să vină, să efectueze teste, să-și dezvolte proiectele pe partea aceasta de filtrare a aerului interior.
Care sunt clienții dumneavoastră și de unde vin cele mai multe comenzi?
Fiind de 40 de ani în piață, avem toate domeniile de activitate în care există o centrală de tratare a aerului. Începând cu domeniile critice (spitalele, fabricile de medicamente, domeniul HoReCa, centrele de recreere) până la domeniile industriale (toate fabricile de producție din toate domeniile). Colaborăm cu foarte multe instituții la care este necesară autorizarea Comisiei Naționale pentru Controlul Activităților Nucleare, si anume Centrala Nuclearoelectrică Cernavodă, IFIN „Horia Hulubei” Măgurele, Centrul de Cercetare Știintifică pentru Forțele Navale Constanța, Institutul de Cercetări Nucleare Pitești, Institutul Național de Cercetare Dezvoltare pentru Microtehnologie București, Institutul Național de Cercetare Dezvoltare Medico-Militară Cantacuzino București, spitale, fabrici de țigări, uzină constructoare de autovehicule, unități hoteliere și altele. Orice activitate care se desfășoară în România și care are instalată o centrală de filtrare a aerului ne-a fost client în această activitate.
Într-adevăr, avem o istorie lungă, 40 de ani înseamnă o vastă experiență. Lucrăm cu Ministerul Apărării în multe proiecte, atât pe partea de producție de masă, cât și în proiectele-pilot. Atât pe piața internă din România cât și pe piața externă: Republica Moldova, Franța, Belgia, Suedia, Bulgaria. Însă marea majoritate a clienților ne sunt din piața internă.
Un client pe care cu mândrie îl menționăm este Bombardier, care ne este client de foarte mulți ani și activează în domeniul aviației.
Ce soluții propuneți și pentru angajații care lucrează acum din ce în ce mai mult de acasă?
Noi nu ne adresăm clienților casnici, ne adresăm clienților industriali, însă avem în proiect să dezvoltăm micile centrale de filtrare a aerului de spații mici, casnice, care au același principiu de aer proaspăt, introdus de afară, filtrat și recirculat, în care filtrele de aer se regăsesc și au rolul cel mai important în filtrarea aerului.
Chiar și aparatele acestea care există acum de filtrare a aerului, toate sunt dotate cu filtre de aer. Odată ce cumpărăm un purificator, acelui purificator trebuie să i se schimbe filtrele regulat. Pentru că degeaba îl avem dacă filtrele sunt colmatate, nu-și mai au rolul de a filtra impuritățile.
De doi ani am cochetat cu ideea aceasta de a da suportul unui producător de centrale de ventilație adresate populației. Dar activitatea noastră e pur industrială.
Ce cifră de afaceri estimați în 2023?
Cred că 2023 este un an greu pentru toate domeniile de activitate iar targetul nostru este să ne menținem cifra de afaceri din 2022. Bineînțeles, toate bugetele sunt ambițioase, cu 10%-15% creștere însă 2023 pare un an destul de dificil, cu creșteri foarte mari pe partea de aprovizionare, creșteri pe care, din păcate, producătorul depune toate eforturile să le absoarbă, să nu influențeze prețurile de vânzare către clienți.
Așadar, 2023 din păcate își menține trendul de creștere a costurilor de producție. Însă trebuie să fim foarte atenți și să depunem toate eforturile să ne păstrăm nivelurile de prețuri de vânzare. Chiar și 2024 pare un an destul de dificil.
Însă în 2023, în tot mediul acesta foarte provocator de business, am deschis o nouă divizie de producție, partea de șervețele umede.
Am achiziționat prin proiectul IMM Prod al BCR echipamente noi, trei echipamente de producție pentru trei tipuri de pachete de șervețele umede. Intenționăm să intrăm cu un nou brand pe piață. Furnizorul nostru de material filtrant din Germania are dezvoltată și această parte, se leagă foarte mult ca și materie primă de produsul nostru de filtre de aer și drept urmare am considerat că putem dezvolta o divizie cu un produs de calitate premium pe partea de igienă.
Noi în pandemie ne-am dezvoltat și partea de măști de protecție. Am fost singura firmă în perioada de urgență care a fost autorizată și am produs în România FFP3. Am produs atât măștile chirurgicale, FFP2, cât și FFP3.
Cum a inflențat venirea pandemiei evoluția businessului dumneavoastră?
Într-adevăr, spre deosebire de multe alte domenii de activitate, noi am lucrat la capacitate maximă deoarece cred că atunci lumea a conștientizat și s-a pus foarte mare accent pe puritatea aerului prin toate formele de fitrare, că și masca a fost tot o modalitate de filtrare.
De asemenea, având colaborarea de 20 de ani cu acest furnizor de materie primă ne-a ajutat. Toate testele efectuate la Ministerul Apărării au trecut la nivelul documentat și am putut să producem măștile de protecție, am colaborat cu foarte multe spitale deoarece au fost produse de înaltă calitate.
Și asta s-a reflectat și în evoluția businessului?
Da. A fost o divizie nouă. Cred că acesta a fost pionierul deschiderii noastre către un nou business de igienă. A fost partea de măști de protecție, acum vin șervețelele umede și suntem într-o dezvoltare a acestei divizii.
Ce cifră de afaceri ați avut în 2022?
Pe partea de filtre de aer am fost undeva aproape de 3 milioane de euro.
Ce alte planuri de business aveți?
Un alt plan de business este în domeniul turismului oenologic. Suntem localizați în Dealu Mare, la poalele podgoriilor. Acolo a fost o sinergie. Soțul meu, fiind din zonă, a cochetat mereu cu ideea de turism viticol. Am achiziționat în 2015 un conac în zonă ce a aparținut familiei Ionescu-Pandele prin fata domnului general Ionescu. Domnul Pandele fiind ministru de finanțe în cabinetul Antonescu.
Au avut, ca mulți boieri din acea vreme, casele de vacanță foarte aproape de București, în Podgoria Dealu Mare.
Am avut norocul să cunoaștem familia, dânșii ne-au susținut și ne-au dat toate informațiile istorice, ne-au furnizat poze originale. Drept recunoștință, dorim să renovăm conacul cât mai aproape de forma inițială, construită de dânșii în 1939. Și conacul are o podgorie în jur de 4 hectare.
Anul trecut am lansat primele vinuri. Prin vinurile noastre încercăm să abordăm lumea nouă a vinului, vinurile parfumate, fructate și să creăm un concept complet de HoReCa: cazare, dining, cramă-butic și relaxare în mijlocul culturilor de viță de vie ca o oază de liniște de weekend, de vară, momente frumoase în podgoria Dealu Mare.
Este o podgorie renumită, prin care trece paralela 45 care traversează Bordeaux, Toscana și zona noastră de Dealu Mare. Trebuie să ne mândrim și să o dezvoltăm cât se poate de mult ca și turism oenologic.
Care a fost cea mai importantă lecție de business pe care ați învățat-o în tot acest timp?
Plecând de la experiența mea de la multinațională în care finanțarea îți venea de la grup, aș spune că atunci când ești antreprenor trebuie să-ți studiezi foarte bine cash-flow-ul și să ai alături o bancă de încredere pentru a putea face față atât expansiunii cât și regresului economic.