A pariat pe fotovoltaice încă din 2007 și astăzi face business de 30 de milioane de euro. Claudia Moga-Olaru, ROMSIR: A fost o perioadă de câțiva ani de educare a publicului

A pariat pe fotovoltaice încă din 2007 și astăzi face business de 30 de milioane de euro. Claudia Moga-Olaru, ROMSIR: A fost o perioadă de câțiva ani de educare a publicului
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Independența energetică este un subiect ce stă pe buzele tuturor în zilele noastre, însă unii antreprenori au pregătit terenul încă de pe vremea când energia verde nu însemna mare lucru pentru români. Aceasta este și povestea ROMSIR, o companie care a pornit pe drumul electronicii în 1994 și care a făcut o schimbare de direcție spre panouri fotovoltaice încă din 2007.

Cu o investiție inițială de 50.000 de euro și mult studiu aprofundat în domeniu, ROMSIR este astăzi lider de piață, având o cota de peste 10% din numărul prosumatorilor la nivel național și planuri de afaceri de 30 de milioane de euro în 2023.

”ROMSIR este înființată în 1994 de către părinții mei. Ei sunt amândoi ingineri și dintotdeauna compania a avut un focus pe partea aceasta de electrotehnică, electronică și componente electronice. Cumva la noi firma a făcut parte din cadrul familiei. Având ambii părinții implicați în firmă a venit natural ca atât eu cât și fratele meu, Mihai, să luăm parte în activitățile firmei”, își amintește Claudia Moga-Olaru, directorul ROMSIR, într-un interviu acordat spotmedia.ro.

✨𝗜𝘀𝘁𝗼𝗿𝗶𝗮 𝗥𝗢𝗠𝗦𝗜𝗥 – 𝗱𝗶𝗻 𝟭𝟵𝟵𝟰 𝗽𝗮𝗻𝗮 𝗶𝗻 𝗽𝗿𝗲𝘇𝗲𝗻𝘁𝘝𝘢 𝘪𝘯𝘷𝘪𝘵𝘢𝘮 𝘴𝘢 𝘥𝘦𝘴𝘤𝘰𝘱𝘦𝘳𝘪𝘵𝘪 𝘱𝘰𝘷𝘦𝘴𝘵𝘦𝘢 𝘙𝘖𝘔𝘚𝘐𝘙, 𝘥𝘦 𝘭𝘢 𝘦𝘭𝘦𝘤𝘵𝘳𝘰𝘯𝘪𝘤𝘢 𝘭𝘢 𝘱𝘢𝘯𝘰𝘶𝘳𝘪…

Publicată de ROMSIR – Energie Verde pe Marţi, 15 august 2023

”În 2005, studiind piața ne-am dat seama că ar fi o oportunitate interesantă să instalăm panouri solare termice pentru apă caldă menajeră. În România nu existau, nu se știa prea multe despre acest concept.

Am participat la numeroase târguri, ne tot întrebau oamenii ce fac, cum funcționează. A fost o perioadă de câțiva ani de educare a publicului, nu se știa tehnologia ca acum, când aceste produse se găsesc  inclusiv în marile magazine de bricolaj”, mai spune ea.

Iar persoanele erau destul de reticente la tehnologiile de genul acesta, în primii ani.

”La un moment dat, Administrația Fondului pentru Mediu a finanțat un astfel de proiect și chiar dacă, practic, instalarea lor era gratuită, tot a durat peste un an până s-au epuizat fondurile. A fost mult diferit față de Casa Verde Fotovoltaice derulată anul acesta, când în câteva minute s-au epuizat fondurile pentru fiecare regiune.

Fiecare sesiune a vechiului program Casa Verde a finanțat  un număr de 10.000-15.000 de sisteme la nivel național. Adică mult mai puține față de acum. Totuși, și în aceste condiții, noi am reușit să instalăm 4.500 de sisteme de panouri solar termice, adică să avem 4.500 de clienți persoane fizice în toată țara între 2010 și 2016.

Primul sistem fotovoltaic l-am instalat în 2007. Tehnologia era mult mai scumpă pe vremea aceea, de zece ori mai scumpă decât acum”, povestește antreprenoarea.

Care au fost primele investiții în domeniul fotovoltaicelor?

În domeniul fotovoltaic am investit câteva zeci de mii de euro la început, 50.000 de euro.

Dar au fost cheltuieli legate de echipamente, de marketing, de participat la târguri, de instruit personal. Evident că n-avea nimeni experiență în instalarea echipamentelor din moment ce erau noi în România.

Care a fost momentul în care ați apelat la bănci?

Despre bănci putem spune, în primul rând, că BCR a fost partenerul nostru principal și de foarte mare încredere. Avem același cont deschis de la înființare, din 1994.

Avem conturi și la alte bănci, dar BCR a fost pe parcursul întregii noastre dezvoltări un pilon important. Am beneficiat întotdeauna de finanțare prin linii de credit oferite de BCR.

Ei ne-au susținut într-un moment foarte important al dezvoltării noastre și ne-au susținut cu toată încrederea. Ne-au consiliat și pe partea operațională la un moment dat, pentru că și-au dat seama că am trecut de la un nivel la care aveam o cifră de afaceri de două milioane de euro la 4,5, apoi 9 milioane de euro, iar anul trecut am încheiat cu 21 de milioane de euro și a trebuit să facem anumite schimbări la nivelul structurii noastre și a modului în care lucrăm.

Și aici ați beneficiat de sprijinul lor?

Oamenii din BCR cu care lucrăm au fost interesați să înțeleagă businessul, să găsească soluții de finanțare care să se plieze exact pe nevoia noastră de dezvoltare. Adică s-au găsit diverse linii de finanțare ce ne-au oferit o flexibilitate în a prelua mai mulți clienți și a susține această creștere. Acest lucru nu era posibil doar din fonduri proprii.

Când AFM a anunțat că se dorește lansarea unui proiect Casa Verde Fotovoltaice, noi i-am anunțat pe cei peste 4.500 clienți din programul Casa Verde. Aceștia s-au arătat foarte receptivi.  Am avut sute de apeluri pe zi timp de luni de zile în care s-au verificat documente, iar colegelor mele li se părea că nu înaintează în niciun fel. Veneau la birou și aveau 800 de mail-uri necitite, lucrau toată ziua și la plecare erau tot 800 necitite, pentru că interesul a fost foarte foarte ridicat.

Din dorința de a nu-i dezamăgi pe acești clienți, ne-am organizat și am reușit pentru prima sesiune de Casa Verde Fotovoltaice să depunem un număr foarte mare de dosare, adică 2.000 de dosare.

354452567_587831836671905_6183623702893822645_n

Foto: Facebook/ROMSIR – Energie Verde

Ce credeți că a determinat această creștere a interesului pentru panouri fotovoltaice?

În primul rând, dacă ne referim la prima sesiune de finanțare prin Casa Verde Fotovoltaice, cei mai mulți beneficiari au fost cei care participaseră și la programul anterior pentru sisteme solare pentru apă caldă și care s-au convins că tehnologiile pe bază de energie regenerabilă le schimbă în bine viața.

Adică, cel puțin în mediul rural, au fost multe gospodării care nu beneficiau deloc de apă caldă și aveau nevoie fie de un boiler electric care implica costuri ridicate, fie de boiler pe lemne care era dificil de folosit mai ales vara. Astfel, au văzut o îmbunătățire radicală a condițiilor lor de viață prin utilizarea unei surse regenerabile de energie.

Când s-a anunțat noul program, interesul lor era deja ridicat, au văzut potențialul în a scădea facturile la energie electrică, cum este cazul utilizării unui sistem fotovoltaic.

Dacă vorbim de perioada 2021-2022, a contat și creșterea bruscă a prețurilor la energie electrică, urmată apoi de plafonare, dar a fost o lungă perioadă de neliniște în care oamenii au încercat să găsească soluții și și-au pus problema ce se va întâmpla dacă prețul rămâne neplafonat.

În loc să-și țină banii la bancă, unde nu există o dobândă favorabilă și să plătească facturi mari la energie electrică, mai degrabă investesc într-un sistem fotovoltaic care le reduce facturile și, practic, le aduce un randament pozitiv al sumei investite.

Desigur, și situația din Ucraina a influențat decizia multor clienți care și-au dorit o mai mare independență energetică față de rețea.

349747063_175375728519432_1123876740301560935_n

Foto: Facebook/ROMSIR – Energie Verde

Ce așteptări aveți pentru viitorul energiei regenerabile în România?

Așteptările noastre sunt de creștere. Noi am crescut în perioada 2020-2021 de la o cifră de afaceri de 9 milioane de euro și 45 de angajați la 21 de milioane de euro și 123 de angajați. Iar acum am depășit cifra aceasta la jumătatea anului și avem 200 de angajați.

347808449_196201192875677_221560388688602236_n

Foto: Facebook/ROMSIR – Energie Verde

Cerințele din piață, directivele europene prin care se dorește ca țările să ajungă să aibă o capacitate din ce în ce mai mare instalată de sisteme ce produc energie din surse regenerabile și mai ales ca în anumite paliere orare să nu se mai folosească deloc combustibili fosili, toate acestea vor determina o creștere a pieței pentru toată lumea.

342821022_102670089480767_8743355305619289851_n

Foto: Facebook/ROMSIR – Energie Verde

Datorită creșterii pieței vor apărea și mai mulți instalatori, iar instalatorii consacrați vor crește.

Și în aceste condiții, ce cifră de afaceri estimați pentru 2023?

Pentru 2023 estimăm o cifră de afaceri ce se apropie de  30 de milioane de euro.

Care sunt planurile de business pentru compania dvs?

Planurile noastre sunt, în primul rând, să continuăm ceea ce facem bine, să lucrăm la fel de serios ca până acum, pentru că noi ne înțelegem responsabilitatea.

Vă dați seama, noi avem 50 de echipe în toată țara, adică instalăm 50 de sisteme fotovoltaice în fiecare zi și asta ne face responsabili pentru încă 50 de clienți zilnic

Și atunci planurile noastre sunt ca lucrurile să se îmbunătățească în plan operațional, să reușim să digitalizăm și mai mult activitatea pe care o avem și să integrăm partea de Inteligență Artificială cât mai mult în activitatea noastră.

Chiar dacă pe teren lucrurile nu au legătură cu acest domeniu (al Inteligenței Artificiale – n.red.), nu se termină totul după ce se instalează. Dimpotrivă. Atunci începe un demers birocratic destul de anevoios pe alocuri și partea aceasta de digitalizare și de integrare a inteligenței artificiale este din ce în ce mai necesară.

Noi avem digitalizate foarte multe din operațiunile pe care le realizăm, dar sperăm că vom crește acest procent și mai mult în următorii doi ani.

Așadar, aveți în plan dezvoltarea unui sistem de inteligență artificială care să vă ajute pe voi și pe clienții dvs?

Corect, așa este. Noi în momentul de față ne-am dezvoltat intern un CRM propriu care automatizează foarte multe dintre operațiunile pe care trebuie să le facă colegii noștri. Dar cum de la o săptămână la alta apare ceva nou în domeniul tehnologiei, este clar că în permanență trebuie să-l revizuim și să integrăm din ce în ce mai multe feature-uri.

Avem în plan să facem acest lucru și pentru clienții noștri.

În momentul de față, de exemplu, dacă deții un sistem fotovoltaic, poți să monitorizezi folosind o platformă a producătorului de invertoare și să vezi ce consum ai, la ce ore, care este producția de energie regenerabilă, să poți să-ți programezi, de exemplu, anumite electrocasnice să funcționeze la orele la care știi că este soare pentru a consuma mai puțin din rețea,  și mai mult direct din sistemul fotovoltaic.

Am vrea să explorăm și aici zone în care putem să-i ajutăm pe clienții noștri să conștientizeze mai mult cum ar putea să optimizeze acest consum de energie și, evident, să monitorizeze și mai îndeaproape acest sistem.

Ce sfaturi ați avea pentru cineva care ar vrea să intre în acest domeniu cu un business propriu, de la zero?

Sfaturile mele sunt legate de educație, în primul rând. Pentru că noi ne confruntăm în momentul de față cu foarte multe firme intrate nou pe piață, ceea ce este ceva absolut normal și ne așteptăm să intre din ce în ce mai mulți jucători noi pe piață.

Problema este că nu este un domeniu simplu, de aceea, vedem case care iau foc.

Pentru că sistemele fotovoltaice au fost instalate greșit sau neglijent sau nu s-au luat în considerare principii elementare de fizică. Și atunci sfatul meu este legat de a avea partea aceasta tehnică foarte bine pusă la punct și a înțelege funcționarea, a înțelege principiile de instalare. De exemplu, sunt multe firme care instalează siguranțe ieftine, inutile, fără să știe ce rol au și cum se folosesc. Singurul lor scop este acela de marketing. 

În business-ul nostru, spre exemplu, eu și cu fratele meu avem o educație complementară. El este inginer pe zona aceasta de electronică și eu sunt economist.

El a manifestat un interes foarte devreme pentru aceste tehnologii, a avut posibilitatea să studieze și să aprofundeze acest domeniu înainte de a dezvolta business-ul pe panouri fotovoltaice.

367455479_617078453747243_5795292144223767647_n

Foto: Facebook/ROMSIR – Energie Verde

N-am absolut nicio emoție că poate să proiecteze absolut orice fel de parc fotovoltaic, să rezolve orice fel de situație tehnică. Deoarece avem deja peste 8.000 de clienți persoane fizice și juridice, hale industriale, parcuri fotovoltaice la sol de dimensiuni mari, ne-am confruntat cu multe situații posibile și am căpătat o experiență extinsă în acest domeniu

Ce îmi doresc cel mai mult să văd la cei care intră pe piață: că n-o fac venind dintr-o meserie de zugrav și se întreabă ”ce este atât de dificil să conectăm niște cabluri și să ne conectăm într-un tablou electric?” Este mai mult decât atât.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇