Pentru ca un restaurant să funcționeze în condiții de legalitate, administratorii unei astfel de locații HoReCa trebuie să se asigure că întreaga activitate este raportată la normele în vigoare, emise de organisme abilitate ale Guvernului României.
Alimentația publică este un domeniu supus unui set extins de legi, deoarece riscurile la care sunt supuși consumatorii sunt cât se poate de reale. Iată o listă orientativă ce conține autorizațiile necesare pentru ca un restaurant să își poată desfășura activitatea de zi cu zi:
Aspecte legale privind autorizarea activității
Conform art. 5 / Ord. 99/2000, privind comercializarea produselor și serviciilor de piață, “Exercitarea activității de comercializare în zone publice este supusă acordului autorităților administrațiilor publice locale, sau ale sectoarelor municipiului București, după caz, cu respectarea regulamentelor proprii ale acestora şi a planurilor de urbanism”.
Autorizația de funcționare a restaurantului este emisă de Primăria în raza căreia este desfășurată activitatea. Lipsa acestui document de este sancționată conform penalităților prevăzute la art.73, pct. 1 din O.G. 99/2000. După caz, organismele de verificare și constatare pot dispune chiar și măsura complementară de suspendare a activității restaurantului.
Aspecte legale privind siguranța mediului
Conform Ordinului nr. 1798/2007, “restaurantele cu peste 100 de locuri necesită autorizarea din partea Agenției Naționale de Protecția Mediului”. Lipsa acestei autorizații se sancționează cu amendă, conform prevederilor stipulate în art. 96 alin. (3) pct. 1 din O.U.G. 195/2002.
Conform actelor normative din Legislația de Mediu, promulgate la 21/12/2022, “pentru a se obține autorizația de mediu, locațiile care depășesc 100 de locuri pe scaun, sau 200 mp ca total de suprafață desfășurată, trebuie să fie dotate cu separatoare de grasimi pentru restaurante”.
Rolul separatoarelor de grăsimi este de a opri trecerea uleiurilor, precum și a altor tipuri de reziduuri de origine animală și non-animală, pentru a nu ajunge în surse de apă și în sol. Echiparea unui restaurant (în condițiile precizate mai sus) cu astfel de echipamente atestate ISO, este necesară pentru funcționarea în legalitate a locației respective.
Aspecte legale privind securitatea la incendiu
Conform art.1 din Hotărârea nr. 571/2016, “se supun avizării şi autorizării privind securitatea la incendiu clădirile sau spațiile amenajate în clădiri, având destinația de alimentație publică, cu aria desfășurată mai mare sau egală cu 200 mp”.
Conform art. 19 din Legea 307/2006, “administratorul sau conducătorul locației are obligația să solicite şi să obţină avizele şi autorizaţiile de securitate la incendiu prevăzute de lege şi să asigure respectarea condiţiilor care au stat la baza eliberării acestora”. Lipsa acestora se sancționează conform art. 44, pct. IV din Legea 307/2006
Aspecte legale privind siguranța alimentelor
Conform art. 4 din Norma sanitar-veterinară și pentru siguranța alimentelor din 2008 pentru unităţile de vânzare cu amănuntul, “Direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, emite într-un termen de maximum 30 de zile calendaristice, de la data depunerii documentaţiei complete, documentul de înregistrare sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor”.
Dacă un restaurant își desfășoară activitatea fără a avea eliberat acest document, organismele de verificare și constatare vor aplica măsura sancționării locației respective, conform art. 6 lit. b. pct. 9 din Hotărârea 984/2005 și cu suspendarea activității pentru o perioadă de 1 an, dacă se constată nerespectarea legii în decurs de 6 luni, de la aplicarea amenzii contravenționale.
Aspecte legale privind protecția muncii (instructaje SSM)
La nivel național, legislația privind protecția muncii este cuprinsă în Legea nr. 319/2006 a securităţii şi sănătăţii în muncă și prin normele metodologice de aplicare a acesteia, aprobate prin HG 1425/2006. Asigurarea cadrului organizatoric, necesar pregătirii instructajului de prevenire și protecție, se realizează conform art. 88, alin. (1) din Leg. 319/2006 și art.14 din H.G. nr.1426/2006
Securitatea și sănătatea în muncă (SSM) descrie întreg ansamblul de activități ce au ca scop asigurarea unui cadru optim pentru desfășurarea procesului de muncă. Textul de lege se aplică angajatorilor, lucrătorilor și reprezentanților lucrătorilor.
Conform prevederilor legale SSM, administratorii de restaurante trebuie să asigure cele mai bune condiții pentru activitatea desfășurată, apărarea vieții și integrității fizice, dar și pentru sănătatea lucrătorilor și a altor persoane ce participă la activitățile profesionale desfășurate.
Activitatea unui restaurant trebuie să se desfășoare în condițiile prevăzute de lege. În caz contrar, sancțiunile prevăzute pot cauza chiar și ridicarea autorizației de funcționare. Pentru a se asigura că organizează o activitate conformă cu actele normative în vigoare, administratorii unor astfel de unități pentru alimentație publică pot solicita asistență juridică de specialitate.