De mai mulți ani, producătorii auto au început să reducă sau să elimine complet roata de rezervă din mașini. Această practică este consecința a doi factori: unul ar fi că probabilitatea unei pene de cauciuc la ora actuală este mult diminuată, iar al doilea ar fi scăderea greutății vehiculului și, implicit, scăderea emisiilor. La acestea s-ar mai putea adăuga și creșterea volumului portbagajului. Dar constructorii au oferit alte soluții pentru a compensa absența roții de rezervă. Una dintre ele este oferirea unui kit de pană care să vulcanizeze roata pe loc, iar a doua soluție este anvelopa Runflat.
Anvelopele RFT (RunFlat Tires) permit rularea vehiculului chiar și după ce s-a pierdut toată presiunea de aer din roată. Această aptitudine este posibilă datorită construcției anvelopei cu un talon mult mai rezistent, care poate susține fără probleme autovehiculul și fără să fie roata umflată. Prin urmare, dacă un cui sau alt obiect ascuțit va perfora calea de rulare a anvelopei, mașina va putea circula mai departe. Desigur, vor exista două limitări esențiale: viteza de deplasare va fi limitată la 80 km/h iar distanța pe care o va putea parcurge mașina cu anvelopa pe pană va fi de maxim 80 km.
În mod normal, ambele cerințe sunt foarte ușor de îndeplinit. În cazul în care va rula pe distanțe mai mari, aceasta se va deteriora până la gradul la care va trebui înlocuită. Chiar și în aceste condiții, tot este o soluție fezabilă pentru eliminarea roții de rezervă din portbagaj. Astfel, veți scăpa de stresul de a înlocui roata în mijlocul drumului, indiferent de condițiile atmosferice, dacă este zi sau noapte. Nu în ultimul rând, trebuie spus că o anvelopă de acest tip va rezista mai bine la gropi și denivelări, pe câtă vreme o anvelopă normală, fără flancuri ranforsate, ar putea ceda sau forma acele ”gâlme” care impun înlocuirea pneului.
Cauciucurile tip RunFlat au două inconveniente: costul și reducerea gradului de confort. Dacă la capitolul costuri, acestea nu sunt semnificativ reprezentative în economia vehiculului, reducerea gradului de confort poate fi mai importantă. Unii producători auto au calibrat suspensiile mașinilor special pentru a compensa taloanele mai rigide ale RunFlat-urilor și, astfel, nu veți simți o diferență foarte mare. Dacă, în schimb, mașina a fost concepută pentru anvelope normale, odată ce veți utiliza anvelope RunFlat șocurile provocate de denivelări și gropi vor fi resimțite mai puternic. De asemenea, trebuie reamintit că dacă o anvelopă a pierdut deja 1,5 mm din profil și va fi înlocuită, va trebui înlocuită și perechea sa de pe aceeași punte.
Dacă în schimb mașina ta vine echipată cu anvelope normale (inclusiv anvelope iarna sau all-season), atunci ar fi de preferat, cel puțin la drumurile lungi, mai ales ca este perioadă concediilor, să aveți la îndemână cric, cheie de roți și o roată de rezervă. Sigur, va trebui să cedați o mare parte din portbagaj și, la prima pană va trebui să trageți pe dreapta și să schimbați roata.
Totuși, dacă mașina nu a venit din fabrică dotată cu așa ceva, să vă interesați la producătorul mașinii dacă recomandă sau nu instalarea acestora și ce efecte negative ar putea suferi mașina. Nu se recomandă montarea anvelopelor necorespunzătoare tehnic pe mașina. Puteți apela la echipa anvelope.ro pentru a va ajută în alegerea pneurilor. Un alt aspect important se referă la omologările de pe anvelope. Marcajul OE este gravat pe flancul cauciucului, indicând producătorul auto pentru care a fost proiectat, de exemplu pentru anvelopele OE pentru BMW marcajul este o steluță.
Producătorii auto împreună cu producătorii de anvelope investesc resurse în dezvoltarea unor modele adaptate performanțelor mașinii tale. Porneste la drum cu anvelopele potrivite.