De-a lungul deceniilor, nenumărați activiști, politicieni și lideri comunitari au lucrat pentru a aborda problemele urgente ale poluării, schimbărilor climatice și epuizării resurselor naturale. Cu toate acestea, vindecarea și conservarea planetei nu este doar datoria individului, iar publicul a devenit din ce în ce mai conștient de rolurile corporațiilor în schimbările climatice și dezastre.
Datorită presiunii sociale și politice consecvente de pe piață, multe corporații au luat măsuri pentru a-și curăța actele – nu numai pentru că este lucrul corect de făcut, ci și pentru că este bun pentru afaceri. În același timp, oamenii de afaceri au învățat că, dacă își pot transmite în mod eficient inițiativele de mediu, vor câștiga simpatia consumatorilor. Atunci când o afacere depune mai multe eforturi de marketing pentru a se prezenta ca fiind durabilă decât pentru a atenua efectele activității sale asupra mediului, face greenwashing.
Asigură-te că practici greenwashing atunci când vine vorba de sustenabilitate
În esență, evitarea spălării ecologice înseamnă a lucra pentru a crea o economie globală mai ecologică. Primul pas este să înveți cât mai multe despre lanțul tău de aprovizionare și despre operațiuni, inclusiv despre ceea ce fac partenerii tăi și orice legi sau reglementări care ar putea afecta afacerea ta. De exemple, poți apela la firme specializate, precum OIREP Eco Synergy, care poate prelua răspunderea privind deșeurile de ambalaje.
Apoi, urmează stabilirea obiectivelor și crearea politicilor interne, care să ghideze eforturile companiei. Aceasta ar trebui să includă înțelegerea și aplicarea protocoalelor contabile acceptabile și analiza ciclului de viață în contextul afacerii tale. Asigură-te că înțelegi costul strategiei, veniturile potențiale și intervalul de timp pentru aplicarea acesteia.
Odată ce începi să pui în practică, să strângi date, va trebui să măsori progresul în raport cu planul și să-l revizuiești dacă este necesar. Vei învăța multe în timpul acestui proces - vei ajunge să cunoști operațiunile companiei tale mai bine decât oricine. Asigură-te că progresul este raportat părților interesate: clienții, investitorii și partenerii. Pentru un spor suplimentar de credibilitate, poți apela la o terță parte de încredere.
Companiile continuă să se bazeze pe un limbaj lipsit de fundament și fără sens atunci când discută despre eforturile lor de sustenabilitate, iar acest lucru le afectează reputația.
Cuvintele la modă, precum „verde”, „natural” și „prietenoase cu mediul”, comunică puțin despre efectele reale asupra mediului ale unui produs sau serviciu. Prin urmare, mesajele companiei tale trebuie să clare. Acest obiectiv poate deveni simplu de îndeplinit, prin măsuri precum comunicarea mai detaliată. De exemplu, în loc să spui că produsul este fabricat din bumbac organic, poți opta pentru o informație mai precisă: „Prosoapele noastre sunt fabricate din bumbac organic în procentaj de 80 la sută”.
În plus, poți face greenwashing neintenționat. Termeni precum „compostabil”, „biodegradabil” și „fără plastic” ar putea părea un jargon de marketing inofensiv, dar au definiții precise și reglementate.
De asemenea, nu ținti către perfecțiune. O evaluare sinceră a riscurilor și oportunităților mediului de afaceri te va ajuta să găsești modalități de a realiza ceea ce pare imposibil. Ai șansa să arăți că modul în care operează compania ta are scopul de a îmbunătăți amprenta asupra mediului, iar o abordare umană va consolida încrederea consumatorilor în produsele și marca ta.
Cu tot mai mulți cumpărători preocupați de efectele asupra mediului ale bunurilor și serviciilor pe care le cumpără, companiile sunt stimulate să implementeze practici mai durabile și să comunice schimbările părților interesate. Totuși, există o linie fină între marketingul ecologic și greenwashing. Dacă dorești să câștigi de partea ta consumatorii pretențioși, trebuie să iei în calcul toate detaliile.