Consiliul Fiscal atrage atenția cu privire la utilizarea banilor din Fondul de rezervă bugetară (FRB) pus la dispoziția Guvernului, în ultimii doi ani.
În mare parte, alocările la nivel local și central au vizat cheltuieli previzibile, se arată în raportul anual al Consiliului Fiscal.
Citește AICI intregul raport al Consiliului Fiscal
Asta în condițiile in care, potrivit Legii finanțelor publice, Fondul de rezervă bugetară se repartizează unor ordonatori principali de credite ai bugetului de stat și ai bugetelor locale, pe bază de hotărâri ale Guvernului, pentru finanțarea unor cheltuieli urgente sau neprevăzute apărute în timpul exercițiului bugetar.
În 2019 se poate constata o deteriorare la nivelul utilizării Fondului de rezervă, suma totală a cheltuielilor angajate anul trecut reprezentând maximul perioadei analizate (2007-2019).
Potrivit Consiliului Fiscal, deteriorarea apare atât din perspectiva totalului cheltuielilor angajate, cât și din cea a numărului hotărârilor de guvern adoptate în vederea alocării unor sume din acest fond.
Astfel, în anul 2019, au fost alocați din Fondul de rezervă bugetară aproximativ 5,2 mld. lei (1,4% din cheltuielile totale), din care aproximativ 4,3 mld. lei către administrația centrală și 0,9 mld. lei către cea locală.
Comparativ cu anul precedent, alocările din Fondul de rezervă au crescut cu aproximativ 2,5 mld. lei, practic s-au dublat, ca urmare a majorării transferurilor către administrația centrală cu 2,8 mld. lei. Sumele redirecționate către autoritățile locale au fost mai mici cu aproximativ 0,3 mld. lei.
Consiliul Fiscal cere modificarea legislației
Consiliul Fiscal consideră astfel că este necesară modificarea legislației care reglementează modul de utilizare a Fondului de rezervă.
Mai exact, instituția atrage atenția că în cadrul legal se precizează doar generic tipul de alocări permise din Fondul de rezervă (respectiv pentru situații „neprevăzute sau urgente”). Nu sunt stabilite, însă, explicit categoriile de cheltuieli care pot fi angajate sau cuantumul sumelor alocate, ceea ce oferă spațiu pentru alocări discreționare și netransparente.
În acest sens, Consiliul Fiscal cere o clarificare a destinațiilor alocărilor permise din Fondul de rezervă bugetară și a modului de utilizare, precum și asigurarea unui grad înalt de transparență și control public al acestuia.
Avertizări asupra ordonanțelor de urgență și a hotărârilor de guvern
Totodată, Consiliul Fiscal avertizează asupra ordonanțelor de urgență emise de Guvern, prin care se stabilesc utilizări ale sumelor din Fondul de rezervă dincolo de cadrul statuat în Legea finanțelor publice.
Pe lângă aceste OUG, un mare număr de hotărâri de guvern elaborate anul trecut au permis utilizarea fondului prin derogare de la prevederile art. 30 alin. (2) din Legea finanțelor pentru:
* finanțarea Programului Național de Dezvoltare Locală, etapele I și II;
* restituirea sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme și autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante;
* diverse cheltuieli de investiții;
* plata cheltuielilor curente și de capital pentru unele unități administrativ-teritoriale;
* asigurarea continuității serviciului public de alimentare cu energie termică;
* finanțarea cheltuielilor pentru susținerea sistemului de protecție a copilului și a centrelor publice pentru persoane adulte cu handicap;
* alegerile pentru Parlamentul European etc.
Aceste cheltuieli nu pot fi considerate neprevăzute şi ar fi trebuit luate în calcul la fundamentarea bugetului de stat, atrage atenția Consiliul Fiscal.
Utilitatea Fondului de rezervă constă în acoperirea unor cheltuieli neprevăzute sau urgente
Instituția arată și în ce constă utilitatea unui Fond de rezervă: în flexibilitatea pe care o conferă Guvernului în executarea bugetului anual, în special pentru acoperirea unor cheltuieli neprevăzute sau urgente.
Oportunitatea includerii în buget a unui Fond de rezervă este confirmată de literatura de specialitate privind programarea bugetară, care subliniază totodată necesitatea identificării unui echilibru privind dimensiunea unui astfel de fond, precizează Consiliul Fiscal.
Prin urmare, avertizează CF, un nivel prea scăzut al Fondului de rezervă ar putea fi insuficient pentru a acoperi în mod operativ cheltuielile neprevăzute. De asemenea, supradimensionarea acestuia ar putea conferi o autoritate prea mare Executivului în angajarea unor cheltuieli în exces, fără aprobarea Parlamentului.