La 26 de ani, Ionel Burtea are propriul său business de 6 milioane de euro prin care aduce fructe de pădure românești direct pe rafturile marilor retaileri, precum Mega Image, Carrefour sau Metro.
Abund Berry, pe numele său, s-a născut chiar pe băncile facultății, sub formă de lucrare de licență, a atras fonduri europene și țintește spre cele mai înalte obiective cu putință în domeniul agriculturii, reflectând întocmai aspirațiile tânărului antreprenor, care au depășit de mult granițele țării.
De la 21 de ani și până acum, compania sa a atras investiții de 2 milioane de euro prin proiecte europene, având 20 ha cultivate cu mure, zmeură, căpșune și afine, un depozit de 1.000 mp la Buftea și 5 lanțuri de supermarket-uri în care sunt distribuite fructele și legumele Abund Berry pe care le produce în propriile sere, dar le și colectează de la peste 30 de alți fermieri din România.
Pe termen scurt, Ionel Burtea urmărește finalizarea serei de căpșuni, un proiect accesat pe Submăsura 4.1a, în valoare de 1,4 milioane de euro cu TVA.
Pe termen lung, viziunea sa se împletește cu cea a marilor jucători globali din domeniul producției în agricultură.
Totul a pornit de la o carte
Ce l-a determinat să pornească pe acest drum ambițios la o vârstă așa de fragedă? Totul a pornit din copilărie, povestește Ionel Burtea pentru spotmedia.ro
”Am avut parte de o șansă. Am primit cartea lui Robert Kiyosaki. Aveam 12 ani. Cartea se numea Cadranul banilor și împărțea activitățile pe categorii. Ce înseamnă liber-profesionist, patron, investitor și angajat. Cred că aici a fost acel moment de ce”, își amintește el.
Dar domeniul agriculturii nu a fost o revelație, recunoaște el, ci a fost o oportunitate.
”Aveam terenul bunicilor, părinții îl munceau și am zis să schimbăm puțin partea de cultură mare, cereale, să mergem pe ceva de nișă – că la început chiar era o nișă. Se fac acum șase ani de când am plantat primul hectar. Nu existau plantații, nu existau atâtea informații, nu exista nici piață. În urmă cu șase ani nu găseam la supermarket fructe de pădure din România la raft. Mare parte erau import și căpșuni. Atât. În rest, mure, zmeură, agrișe, cătină nu exista”, spune Ionel Burtea.
”(…) eram atunci în ultimul an de facultate la ASE și am luat decizia să depun un proiect pe AFIR pe 4.1a. A durat aprobarea lui un an și jumătate aproape. Ulterior am mai depus cinci proiecte, în implementare și finalizate, dar… ne-a luat toată energia și răbdarea pentru a nu abandona. Că în fiecare zi dai de câte o problemă”, recunoaște tânărul.
Vorbind despre povestea afacerii sale, el își amintește cum, pas cu pas, a construit o adevărată comoară.
”Am început cu terenul, cu un hectar de mure în prima etapă, apoi ne-am extins la șapte hectare de mure în anul următor. Am început să lucrăm cu Carrefour Târgu Jiu ca un prim client. În 2018 am început cu Carrefour pe toată rețeaua. În 2020 am început cu căpșunile, în 2021 cu afinele și foarte puțin cu zmeură. Anul acesta am lucrat cel mai mult partea de zmeură”, spune el.
”Tot ce înseamnă consum a crescut de la an la an. Credem că în 2022 vom avea o creștere de peste 40% pe partea de fructe”, afirmă Ionel Burtea.
Ce înseamnă asta concret, ca cifre? Înseamnă că anul financiar 2022 are toate șanse să se încheie cu o cifră de afaceri de 8 milioane de euro, peste așteptări.
”Așteptările noastre erau de 5 milioane. Am depășit targetul pe anul acesta la vânzare. La anul ne așteptăm să ajungem la 10 milioane vânzări și 2024-2025 să închidem cu 20 de milioane, să rămânem aici constant, să creștem piața. Vedem piața de consum undeva la 100 de milioane, din care 20% doar pe nișa aceasta de fructe de pădure. Că până la urmă este o nișă”, recunoaște el.
Principala problema ar fi, totuși, că românii încă nu au ajuns să consume zilnic nici măcar câteva sute de grame de fructe de pădure. Dar acest minus specific românesc a devenit provocarea pe care și-a asumat-o, și anume educarea publicului atât prin propriul exemplu (ambalaje biodegradabile, abordare eco-friendly) cât și prin campanii care să ajungă direct la consumator.
Mai mult decât atât, tânărul și-a propus să ducă fructele de pădure românești, congelate, până în țările nordice, fără să se lase intimidat de criza alimentară care sperie o lume întreagă.
”Eu zic că nu există o criză alimentară. Și n-o să existe o criză alimentară. O să existe o criză la prețul de producție. Vedem creșteri în tot lanțul. Noi am avut inflație pe tot ce înseamnă ambalare, curent, depozitare, logistică, toate au crescut. Aici e problema. O problemă, efectiv, a costului de producție și a impactării lui în prețul de la raft”, povestește el.
”N-ai cum fără investiții mari”
Adevărata provocare, însă, pentru agricultori este cea dată de schimbările climatice.
”(…) la noi problema a fost de arșiță, temperaturi foarte ridicate timp de două-trei săptămâni. Am avut peste 50 de grade în fruct și lucrul acesta ne-a cam dat peste cap culturile. Acestea sunt adevăratele provocări”, spune el.
A găsit, însă, o soluție și pentru această problemă. Vrea să depună un proiect la Comisia Europeană să construiască spații protejate.
”Noi vrem acum pe Horizon să construim zona de spații protejate în sistem vertical, să eliminăm factorii externi ca factor de risc și să avem control pe tot ce înseamnă partea de umiditate, temperatura”, explică Ionel Burtea.
Investiția se ridică undeva la 20 de milioane de euro pe 7 hectare. La nivel european există deja trei astfel de proiecte pe termen lung.
”La Comisia Europeană se câștigă foarte greu proiecte de către start-up-urile din România, dar tindem la nivelul maxim. N-ai cum altfel decât prin investiții mari”, mai spune el, subliniind că fără cele mai noi și mai scumpe tehnologii riști ca atunci când ajungi la faza de implementare a proiectului (peste 4-5 ani), soluția la care ai apelat inițial să fie deja învechită.
Tinerețea, un AS în mânecă
Toate aceste lucruri le-a învățat pe ”propria piele”, la doar 26 de ani, dar tinerețea este și atuul său în aceste perioade tulburi, când aripile ți se pot tăia ușor dacă analizezi prea mult riscurile unui plan măreț. În cazul său, modelul pe care îl urmărește nu este altul decât numărul 1 în piață.
”La nivel global sunt jucătorii mari, chiar numărul 1 este cel la care mă uit cu ardoare și admirație. Și sunt cei care au plantații peste tot în zone climatice diferite, închid un sezon, încep altul. În momentul de față, Argentina, Mexic, Portugalia, Africa de Sud, Maroc, Spania, Olanda, Germania. Sunt prezenți în peste 70 de țări și asta atrage și piață de desfacere. Ei sunt etalonul în această industrie”, povestește el.
Între timp, să facă business în agricultură în România înseamnă pentru Ionel Burtea multă adrenalină.
”Este un domeniu care nu are o zi asemănătoare cu alta. Poate există experiențe care să se repete de la sezon la sezon dar, dacă dorești și faci tot ce înseamnă lanț de la producție la procesare și apoi la vânzare și către retail, nu există o rutină”, spune tânărul.
Iar pentru tinerii care visează să-i calce pe urme, el are un singur sfat: ”Să înceapă step-by-step”.
”Să nu rămână dezamăgit după un an-doi de secetă, probleme, dăunători. Să se uite doar în ansamblu, la the big picture, să vadă proiecția pe termen lung”, îi sfătuiește tânărul antreprenor.