Pandemia i-a determinat pe antreprenori sa se reinventeze, sa se adapteze și să schimbe macazul chiar în mijlocul unui drum pe care îl proiectaseră în cel mai mic detaliu cu mult timp înainte. Dovadă stă business-ul 100% românesc Rose Home care, în ciuda provocărilor, a înflorit chiar dacă toate ușile i s-au închis.
Născut în urmă cu 7 ani ca business de familie condus de Cătălin şi Denisa Ştefan, Rose Home a înfruntat pandemia mizând pe online și pe un AS din mânecă: dorința oamenilor de a avea acasă toate condițiile de la restaurant, în vremuri în care mai toate restaurantele erau închise.
Așa că pierderile business-to-business s-au recuperat prin strategia business-to-customer. Iar în momentul în care ”apele” se vor mai calma, sunt convinși că dorința de socializare îi va scoate din ce în ce mai mult pe oameni din case.
Și toate astea s-au datorat experienței celor doi soți care au construit acest business.
”Din vremea facultății am realizat că o meserie în turism reprezintă cea mai simplă și rentabilă modalitate de a călători, așa că la 21 de ani am plecat să lucrez pe vase de croazieră, unde am petrecut aproape cinci ani”, își începe povestea Denisa Ştefan, pentru SpotMedia.ro.
”O astfel de experiență îți fundamentează bazele ospitalității și, când am hotărât că este timpul să revin, cu ușurință m-am angajat în România într-o poziție de middle management în cadrul Grupului Accor, unde am petrecut alți cinci ani minunați.
Corporația este un mediu de lucru dinamic și, dacă ești bun în ceea ce faci, culegi ușor și satisfacția realizărilor. Atunci când lucrezi într-o mare companie, nu realizezi neapărat că faci parte dintr-un sistem bine pus la punct și ai la dispoziție aproape toate uneltele necesare să îți îndeplinești obiectivele.
Urăsc rutina și plafonarea, așa că atunci când am simțit că este timpul pentru o nouă provocare, am ales antreprenoriatul”, mai spune ea.
Care este povestea business-ului Rose Home?
Trebuie să recunosc că la început de drum nu mi s-a părut cea mai inspirată decizie luată și de multe ori am simțit că pălăria aleasă era un pic cam mare pentru mine. Cand am decis să mă îndrept către antreprenoriat, am vrut sa împletesc o pasiune personală cu experienţa acumulată și să activez într-un domeniu în creștere.
E-commerce-ul era în plină expansiune, și așa s-a nascut rosehome.ro, un magazin online de decorațiuni pentru evenimente tematice și candy bar-uri. O bună perioadă de timp am fost “one man show” în business și m-am familiarizat cu toate aspectele de operare ale unui business.
Am făcut documentare de produse, le-am ridicat pe site, am operat comenzi, am împachetat colete, am recepționat marfa, am făcut campanii de social media și zeci de alte activități operaționale și de vânzări.
O mare parte din clienți veneau din HoReCa și așa am realizat că există o nișă în piața furnizorilor de veselă și produse de prezentare preparate culinare care să ne permită să creștem rapid și anume oferta de veselă colorată neexploatată suficient la vremea respectivă.
M-am bazat pe pasiunea mea pentru design atunci când am făcut selecţia de produse și a furnizorilor.
Colaborările de succes realizate de-a lungul anilor ne-au demonstrat că am mizat pe o carte câştigătoare atunci când vine vorba de alegerea brand-ului nostru ca partener pentru deschiderea locațiilor noi de hoteluri/restaurante sau atunci când se dorește realizarea unei schimbări într-o locație existentă.
Nimic din cele de mai sus nu ar fi fost posibile fără susținerea co-owner-ului și soțului meu Cătălin Ștefan care de asemenea, vine cu o vastă experiență în ospitalitate și HoReCa și împreuna am pus bazele unui business de viitor în care am pus toată experiența și pasiunea noastră.
Care a fost investiția inițială?
Investiția inițială a venit din surse proprii și s-a ridicat la aproximativ 5000 de euro, reprezentată de magazinul online și stocul inițial de marfă.
Cât ați investit pe parcurs?
De-a lungul anilor am investit până în prezent aproximativ 80.000 de euro, astăzi deținând un showroom de prezentare în centrul Bucureștiului, un depozit cu logistică proprie, am investit anul trecut într-un nou site și continuăm să planificăm investiții și in acest an.
Anul acesta vizăm investiții într-o activitate de producție și operarea magazinului online pe o piață externă.
În 2020 mulți dintre clienții dumneavoastră s-au închis, alții limitat și-au continuat activitatea… cum s-a resimțit asta în afacerile Rose Home?
Anul 2020 a fost pentru noi o școala de business în vremuri grele. Veneam după un 2019 în care crescusem frumos, ne mutasem într-o nouă locație iar în primele 3 luni din anul 2020 făcusem investiții în participarea la târguri de profil și dintr-o dată, în doar câteva zile, întreaga noastră piață a fost închisă.
După o perioadă de panică inițială, ne-am analizat cu atenție uneltele pe care le aveam la dispoziție și am realizat că o parte din oferta noastră de produse o putem îndrepta către clienții de B2C, o piață pe care noi nu o targetam în mod direct în mediul online. Această decizie ne-a ajutat să diminuăm din pierderile avute pe parcursul anului 2020 și ne-a permis să ne continuăm activitatea. Nu este ușor să-ți schimbi strategia din mers, am luat multe decizii bune dar și unele foarte proaste, însă per total cifra de afaceri anuală a scăzut cu 20% comparativ cu 2019.
Pandemia ne-a învatat să fim inventivi, să ne ținem emoțiile în frâu, să fim mai receptivi la oportunități, să le identificăm acolo unde în mod normal nu ne uităm.
Apoi, în 2021 ați inaugurat un showroom mai mare decât ce aveați până acum. Vorbiți-ne despre investiție și despre curajul de a înfrunta pandemia cu această decizie.
După un 2020 plin de încercări, analize și redimensionări am luat hotărârea să ne întărim poziția în piața de profil așa că, la începutul anului am investit într-un site nou nouț pe care l-am adaptat ținând cont de toate cerințele și nevoile clienților noștri iar la mijlocul anului ne-am deschis în sfârșit showroom-ul visat care să ne pună în valoare întreaga ofertă Rose Home.
Ne-am dorit o locație dedicată unde poți realiza infinite combinații de veselă, tacâmuri, pahare și produse de servire adaptate oricărui tip de locație HoReCa (hoteluri, restaurante, săli de evenimente) indiferent de concept, design sau tip de gastronomie ales.
Ne bucură reacția bucătarilor care ne trec pragul și se simt ca un copil într-un magazin de jucării sau a proprietarilor de locații care ne vizitează și regăsesc în oferta noastră produse care ajută la armonizarea design-ului, culorilor locației mult visate cu meniul si produsele în care va fi servită mâncarea.
Ce cifră de afaceri ați înregistrat în 2021 și ce așteptări aveți de la 2022?
Vom încheia anul 2021 în jurul sumei de 950.000 de euro, destul de aproape de proiecția inițială de 1.000.000 de euro, într-o perioadă în care nu poți realiza obiectiv nici măcar un buget pe 3 luni din cauza modificărilor aduse de valurile pandemice. Cifra de afaceri realizată reprezintă o creștere de 118% față de 2020 și o creștere de aproape 60% față de 2019.
Ținând cont de nivelul proiectelor demarate în 2021 și a celor în derulare, ne așteptăm să avem o creștere a veniturilor cu 30% față de 2021.
Restricțiile impuse de valurile pandemice au determinat în perioadele relaxate un comportament al consumatorilor înclinat către călătorii, timp liber petrecut în afara locuinței. Fie că vorbim de vacanțe sau de ieșiri la restaurant, apetitul consumatorului pentru socializare și timp liber a crescut foarte mult și acestea sunt premisele care vor genera investiții noi în HoReCa pe parcursul anilor următori.
Sunt criterii după care ne orientăm și noi atunci cand previzionăm creșteri de venituri și investiții.
Care a fost cea mai importantă lecție pe care pandemia v-a oferit-o?
La nivel de business, am realizat că în orice situație negativă există o lecție de învățat, o abilitate de dezvoltat sau o oportunitate de exploatat.
La nivel personal, am realizat cât de important este prezentul și privesc mult mai atent la alegerile pe care le fac și echilibrul între ce este necesar și ce este cu adevărat important în viață.