Corpul de control a găsit nereguli grave la Spitalul Witting: Măști cumpărate în condiții suspecte, erori manageriale și documente cu mari semne de întrebare. Cere sesizarea procurorilor

Corpul de control a găsit nereguli grave la Spitalul Witting: Măști cumpărate în condiții suspecte, erori manageriale și documente cu mari semne de întrebare. Cere sesizarea procurorilor

Inspectorii Corpului de Control și Anticorupție de la Ministerul Transporturilor au găsit nereguli majore în activitatea Spitalului Căi Ferate Witting din Bucureşti și recomandă instituției să sesiseze organele de cercetare penală.

Presa a scris despre Spitalul CF Witting cu începere din toamna trecută. Atunci s-a aflat că, deși fusese inclus în rândul unităților sanitare de suport Covid (care tratează pacienți infectați, dar și persoane cu alte afecțiuni – n.red.), spitalul ținea închisă o secție de ATI cu 16 paturi și aparatură nouă.

Ulterior, Libertatea a scris despre faptul că spitalul cumpărase măști de uz non-medical pentru personalul care trata bolnavii de Covid 19.

Între timp, Corpul de Control și Anticorupție de la Ministerul Transporturilor și-a făcut propriul control și a constatat și alte nereguli privind activitatea managerului Cristian Banu.

ADVERTISING

Iată principalele probleme pe care le-a constatat corpul de control de la Transporturi.

S-au cumpărat măști neconforme și ambalate greșit

Inspectorii Corpului de Control anunță că au verificat achizițiile spitalului prin sondaj. Astfel, în cazul unui contract prin care s-au cumpărat măști pentru personalul medical, inspectorii susțin că:

  • spitalul a recurs la o achiziie directă pentru a cumpăra măștile ca fiind cea mai rapidă cale de a lua echipamentele necesare, până la organizarea unei proceduri concurențiale. Dar nu a mai organizat ulterior nicio procedură concurențială
  • a semnat contract cu o firmă care nu îndeplinea criteriile minime descrise în documentația de atribuire. Spre exemplu – deși prin documentație i se cerea - firma nu deținea autorizație pentru importul și distribuția de dispozitive medicale emisă de Ministerul Sănătății
  • deși în documentație se prevedea că firma furnizoare trebuia să vină cu un grafic de livrări, aceasta nu a prezentat graficul
  • măștile furnizate nu erau ambalate cum se solicita prin documentație: câte 100 în cutie și câte 5 cutii într-un sac de polipropilenă
  • 110 măști livrate au fost neconforme
ADVERTISING

Corpul de Control al Ministerului Transporturilor a recomandat sesizarea organelor de urmărire penală, în acest caz.

”Având în vedere indiciile constatate privind săvârșirea unor posibile infracțiuni și ținând cont de prevederile art.267 al Codului Penal, care stipulează obligativitatea organelor de control de a sesiza organul de urmărire penală sau, după caz, organul de constatare a săvârşirii infracţiunilor, abilitat de lege, cu privire la orice date din care rezultă indicii că s-a efectuat o operaţiune sau un act ilicit ce poate atrage răspunderea penală, propunem sesizarea organelor de urmărire penală cu privire la indiciile constatate”, se arată în raportul Corpului de Control.

De asemenea, Corpul de Control a concluzionat că managerul spitalului, Cristian Banu, nu a organizat concusuri pentru funcțiile de șef de secție, așa cum cere legea.

ADVERTISING

”Echipa de control a constatat că numirea șefilor de secție se face prin decizia managerului, pentru o perioadă de maxim 6 luni, și anume ”cu delegație, până la ocuparea prin concurs, dar nu mai mult de 6 luni”. Atribuțiile și responsabilitățile acestora sunt stabilite prin fișa postului și nu printr-un contract de administrare, în cuprinsul căruia să fie prevăzuți indicatori de performanță asumați, așa cum prevede art.185, alin.(5) din Legea nr.95/2006”.

Nu în ultimul rând, echipa de control a apreciat că managerul nu a fundamentat, potrivit legii, bugetul de venituri și cheltuieli al spitalului, pentru perioada 2018 – 2020.

În plus, inspectorii Corpului de Control au constatat că în registrul de intrări-ieșiri documente se dădeau numere de înregistrare în alb, fără a se și înregistra acte. Iar asta ridică semne de întrebare cu privire la posibilitatea fabricării ulterioare de documente justificative necesare, în diverse situații.

”În Registrul intrări-ieșiri documente, aflat la secretariatul instituției, pentru luna august 2020 erau generate numere de înregistrare în dreptul cărora nu erau completate rubricile corespunzătoare conținând denumirea documentului, cu tipul documentului, persoana căreia i-a fost distribuit, etc., ceea ce crează suspiciunea că acestea urmau a fi completate ulterior.

Echipa de control a solicitat prezentarea unei proceduri privind circuitul documentelor și modul de gestionare a acestora. Reprezentanții spitalului au pus la dispoziția echipei de control Procedura de sistem pentru implementarea standardului 13 - Gestionarea documentelor-ediția 1, revizia 0.

Din analiza documentului rezultă faptul că această procedură nu a fost actualizată potrivit OSGG nr. 600/2018 privind Codul controlului intern managerial al entităților publice. De asemenea, din procedură nu rezultă modul în care este stabilit circuitul documentelor și nici modul în care sunt gestionate documentele respective”.

Pentru mai multe detalii, puteți citi integral sinteza raportului Corpului de Control în urma verificărilor de la Spitalul Witting:

Citește și:

  • IGSU a cumpărat 2,6 milioane de teste rapide pentru Covid, ale căror rezultate nu sunt recunoscute în UE. Cine a încasat banii şi ce urmează

În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇