Guvernul a aprobat înființarea companiei Carpatica Feroviar SA, care va prelua locul lăsat liber pe piață de falimentara CFR Marfă și care va fi obligată să desfășoare și transporturi ce vizează interesele strategice ale statului.
Noua companie va avea un capital de 125.000 de lei, deja prevăzut în bugetul Ministerului Transporturilor.
Capitalul social iniţial este împărţit în 12.500 acţiuni nominative, fiecare având valoarea nominală de 10 lei, deţinute în totalitate de statul român prin reprezentantul legal MT.
Noua societate de stat a fost gândită pentru că CFR Marfă, care rămâne cu datoriile, ar fi putut periclita transporturile de mărfuri pe calea ferată, din cauza ajutorului de 2,6 miliarde de lei, plus dobânzi, pe care statul trebuie să le recupereze urgent, ca urmare a unei decizii din 2020 a Comisiei Europene.
„Ținând cont de situația în care se regăsește CFR Marfă, față de care obiectivul principal al statului român este rambursarea ajutorului de stat ilegal și punerea în aplicare a deciziei, se creează nevoia înființării unei noi companii viabile de interes strategic, pentru deservirea nevoilor de apărare a țării, precum și pentru asigurarea necesității de mobilitate prioritizată, în condițiile legii”, menționează nota de fundamentare a HG aprobată miercuri de către Executiv.
Hotărârea invocă în preambul Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 20/2014 privind stabilirea unor măsuri de eficientizare a activităţii de privatizare pentru dezvoltarea în condiţii de profitabilitate a activităţii operatorilor economici cu capital de stat.
Întârzierea acestui transfer poate periclita activitatea de transport feroviar de marfă și poate afecta decisiv industriile direct dependente de resursele deținute, iar, în ceea ce privește punerea în aplicare a deciziei Comisiei Europene, crește riscul declanșării procedurii de infringement față de statul român, mai menționează nota de fundamentare a HG.
Președintele Consiliul Concurenței, Bogdan Chirițoiu, declara în urmă cu doi ani că pe legislația UE nu poți să ții în viață o companie care nu este profitabilă pentru că atunci afectezi concurența, le faci rău celorlalte companii care trebuie să își desfășoare activitatea.
Pe de altă parte, CFR Marfă deține o cotă de piață de 31,2%, astfel încât încetarea activității sale creează o oportunitate de înființare a unei noi companii, care să opereze cererea de transport feroviar de marfă, mai spun autorii HG.
Obligații în caz de război
Pentru realizarea transferului de la CFR, documentul invocă și obligaţiile şi responsabilităţile României, în calitate de membru la NATO și UE, în situaţii de de război ce afectează statele partenere în cele două blocuri.
De aceea, HG conține un articol distinct privind obligațiile Carpatica SA în astfel de crize.
Articolul 2 stabilește că, „în vederea satisfacerii nevoilor de apărare a ţării şi în limita obiectului său de activitate, Societatea are următoarele obligaţii”:
- să participe împreună cu ceilalţi factori responsabili la întocmirea şi la punerea în aplicare a planului de mobilizare
- să asigure rezervele şi capacităţile necesare îndeplinirii sarcinilor de mobilizare;
- să întocmească documentele privind completarea forţei de muncă necesare în caz de război cu personal cu obligaţii militare;
Citeşte integral articolul CFR Marfă debranșată de la oxigen – organele, donate către Carpatica Feroviar: noua societate va face transporturi strategice și comerciale pe Curs de Guvernare