Despre turismul în era post Covid, cu Răzvan Pascu: Ce-ar fi dacă nu ne-am mai aglomera anul acesta în Mamaia?

Despre turismul în era post Covid, cu Răzvan Pascu: Ce-ar fi dacă nu ne-am mai aglomera anul acesta în Mamaia?
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Turismul va fi diferit, anul acesta. Deși statul nu a reușit să ajute micii întreprinzători din domeniu, aceștia s-au mobilizat într-un mod fără precedent: s-au digitalizat și s-au pregătit să primească turiștii în cele mai bune condiții, inclusiv epidemiologice.

Tocmai de aceea, anul acesta merită să ne orientăm și să descoperim noi locuri din țara noastră cea frumoasă, crede Răzvan Pascu, expert marketing turistic la Travel Communication Romania.

Deși nu este împotriva vacanțelor în afară, specialistul ne oferă câteva ponturi pentru vacanța din 2020, chiar din Covasna sau Delta Dunării. Destinațiile au fost verificate temeinic de el personal, în urmă cu doar câteva zile.

”Sugerez să ne orientăm spre destinații mai izolate, ferite de turismul de masă, spre locuri în care putem desfășura activități în aer liber, în natură. (...) Chiar dacă mergem pe litoral, ce-ar fi dacă nu ne-am mai aglomera anul acesta în Mamaia și am mai încerca și alte stațiuni din sudul litoralului?! Sunt și acolo hoteluri bune, pentru familii”, spune Răzvan Pascu, într-un interviu acordat SpotMedia.ro.

Pentru început aș vrea să ne spui cum ai trăit tu criza Covid, atât profesional (ca om de turism), cât și personal (ca tată si iubitor de vacanțe).

Trebuie să recunosc că a fost o reală provocare. Nu m-aș fi așteptat să ajungem chiar aici, să stăm 2-3 luni în casă, să se oprească totul, să se închidă ermetic granițele.

În primele două săptămâni mi-a fost greu să accept ce se întâmplă și nu reușeam să întrezăresc luminița de la capătul tunelului.

Chiar aveam senzația că în fiecare zi se mai întâmplă ceva care să ne îndepărteze de la relaxarea măsurilor, de la revenirea la normalul cu care eram obișnuiți.

ADVERTISING

Ușor, ușor mi-am “reconfigurat” traseul, mi-am regândit planurile de business, am încercat să mă extind și concentrez pe alte domenii, dar în același timp să rămân ancorat și în domeniul meu principal, comunicarea în turism, să vin cu idei și strategii în sprijinul industriei. 

Pe plan personal, lucrurile au stat cu totul diferit. Spuneam mereu că nu apuc să petrec suficient timp cu familia, fiind mereu între două avioane, iar acum am avut această oportunitate și am profitat din plin.

Pot să spun că am recuperat din belșug timpul petrecut cu Andra și copiii. Ne-am jucat, am povestit câte în lună și în stele, dar m-au și inspirat pentru noi proiecte.

Pot să spun că nu am avut timp să mă plictisesc, din contră, dar am resimțit anxietatea statului în casă și a izolării.

În prima zi de relaxare a măsurilor, pe 1 iunie, am ieșit din București împreună cu familia și a fost un sentiment de eliberare de nedescris.

Putem afirma că pandemia reprezintă momentul zero pentru turismul românesc și șansa lui de renaștere?

Da, cu siguranță, de 3 luni susțin această idee, însă noi nu am prea știut să profităm nici de data aceasta, am cam “pierdut trenul”, să spun așa.

La noi nu s-a comunicat mai nimic oficial, a fost un haos total, iar din partea Guvernului, sprijinul și directivele pentru antreprenorii din turism și HoReCa au fost spre 0.

Acum, de 1-2 săptămâni, să spunem că s-au mai remediat lucrurile, însă am rămas deja mult în urmă. Să luăm de exemplu Grecia si Israel, despre care s-a comunicat tot timpul.

Fie că introduc pașaport de imunitate, fie că vom face plajă pe șezlonguri înconjurați cu plexiglas etc., nimic nu era adevărat, dar s-a vorbit despre aceste destinații și s-a făcut buzz cu privire la turismul în aceste țari.

ADVERTISING

La fel în Italia sau Japonia, despre care s-a spus că vor susține parțial concediile turiștilor. Nici acest aspect nu s-a dovedit a fi adevărat, dar au fost inteligenți și au știut să speculeze momentul. 

Practic, după cum am tot zis în ultima perioadă, toate țările și locurile din lume vor pleca de la același număr de turiști, anume 0, iar aceasta este sau a fost șansa destinațiilor mai puțin populare de a se repoziționa și promova ca destinații sigure, ferite de turismul de masă și implicit de pericole.

De câteva zile ai început să călătorești din nou și să vorbești cu cei care fac turism. Ai văzut vreo schimbare? Care sunt așteptările tale?

Am fost plecat în județul Covasna și am rămas plăcut surprins de ceea ce am găsit acolo.

Mă așteptam să se ia măsuri, însă mi-au întrecut așteptările. Trei luni poate că este o perioadă scurtă pentru anumite persoane, dar pentru unii hotelieri din zona Secuimii a fost suficient timp să se reinventeze.

Probabil că sunt și alții, în alte zone din România și cu siguranță și în străinătate, dar eu aici am văzut acum și de aceea îi dau exemplu, nu vorbesc din auzite.

La fel a fost și în Delta Dunării, am fost acolo weekendul trecut la o redeschidere de hotel din Crișan, o investiție de 22 de milioane de euro.

Au reușit, de exemplu, în timp record, să mute multă activitate în online, să configureze o aplicație de mobil care să răspundă cu brio oricăror nevoi sau solicitări ale turiștilor care se cazează în respectivele unități hoteliere.

Faci check-in și check-out online, comanzi băuturi sau mese cu servire la tine în cameră sau pe terasă, acolo unde aceasta există, poți achita toate costurile online, iar alte tipuri de cerințe le poți trimite personalului hotelier prin intermediul unui formular special ori pe Whatsapp.

ADVERTISING

Cheile iți sunt lăsate într-un anume loc, ce îți va fi indicat pe email sau în aplicație, într-o pungă dezinfectată. 

Totodată, s-au luat și măsuri suplimentare de siguranță față de cele recomandate de stat, cum ar fi amplasarea de covorașe dezinfectante, folie antimicrobiană, aerisirea la intervale scurte de timp, măsurarea temperaturii corporale la sosire sau la intrarea în spațiile wellness, purtarea de măști și mănuși, dezinfectare frecventă în spațiile comune. Lucrurile sunt organizate fără să pară ostentative sau dificile.

Toate aceste măsuri sunt parte din programul “Visit Covasna – Safe Place”, o campanie de reluare în siguranță a turismului în județul Covasna, propusă de către Asociația de promovare Covasna și Consiliul Județean Covasna.

În cadrul acestui program, reprezentanții Visit Covasna vizitează unitățile care planifică reluarea activității turistice, iar cele care au introdus măsurile suplimentare recomandate vor fi certificate și marcate cu logo-ul “Visit Covasna Safe Place”. 

Mă aștept ca din ce în ce mai multe business-uri și autorități locale să ia măsuri similare și să se adapteze la noul turism, la noua stare de normalitate cu care va trebui să ne obișnuim.

Siguranța este cuvântul cheie al turismului post-COVID, iar antreprenorii din turism și HoReCa pare că au înțeles nevoile turiștilor. Desigur, probabil că mai sunt și excepții, dar eu sunt optimist.

Ce îți dă încredere că România e un loc sigur în era post Covid?

Tocmai măsuri și antreprenori în genul celor de mai sus mă fac să am încredere că și în România se poate face turism de calitate și în condiții de siguranță.

Plus că, dacă cineva a investit deja milioane de euro într-o unitate de cazare, vrea ca business-ul lui să treacă peste această criză și va fi dispus să facă multe sacrificii în continuare pentru a-și dezvolta business-ul.

Plus că probabil se va investi tot mai mult și în promovare pentru a recâștiga încrederea turiștilor. Turiștii trebuie să aleagă cu mai multă grijă ca niciodată destinațiile de vacanță și ar fi indicat să meargă pe recomandări, ori în locuri unde au mai fost și au încredere că totul este sigur.

Toți antreprenorii cu care am discutat până acum, și au fost zeci, au spus că iau măsuri temeinice pentru desfășurarea în siguranță a concediilor și mi-ar plăcea să fie promovate exemplele bune anul acesta, nu cazurile excepționale, negative, ca în anii trecuți.

Industria este oricum una dintre cele mai afectate dintre toate și ar fi cazul să ne ajutăm și susținem între noi mai mult ca niciodată. 

România are și marele avantaj al naturii, al spațiului verde. Am fost recent la un castel din județul Covasna care are un parc de 40 de hectare. Vă imaginați cât de ușor este să păstrezi „distanța” în aceste condiții.

Nu promovez transformarea în spitale a hotelurilor. Nu promovez transformarea vacanței într-un teren de luptă.

Îmi doresc să înțelegem cu toții că siguranța noastră ține și de noi toți, de călători și de profesioniștii din domeniu în egală măsură. 

Ce locuri ne recomanzi să vizităm în următoarea perioadă?

Recomand cu toată încrederea zona Transilvania și Delta Dunării.

Sugerez să ne orientăm spre destinații mai izolate, ferite de turismul de masă, spre locuri în care putem desfășura activități în aer liber, în natură.

Eu voi opta pentru călătorii spre zone care au dovedit că știu să gestioneze toată această situație cu pandemia și măsurile de siguranță aferente, care au înțeles că este foarte important să comunice în permanență cu toți stakeholderii și nu și-au abandonat turiștii sau colaboratorii odată cu starea de urgență.

Chiar dacă mergem pe litoral, ce-ar fi dacă nu ne-am mai aglomera anul acesta în Mamaia și am mai încerca și alte stațiuni din sudul litoralului?! Sunt și acolo hoteluri bune, pentru familii.

Ce ar trebui să facă autoritățile să sprijine turismul în acest moment?

De-a lungul timpului, încă de la debutul pandemiei, am venit cu diferite sugestii pentru autorități, dar au decis să ignore aproape în totalitate industria turismului până acum.

Așadar, cred că orice formă de sprijin ar fi binevenită pentru antreprenori, de vreme ce nu au primit nimic până acum și s-au descurcat fiecare cum au putut. Sunt trei lucruri pe care le consider importante în perioada aceasta:

  1. Garantarea de către stat a voucherelor emise de agențiile de turism sau companiile din turism romanești (hoteluri, companii aeriene etc). Se pare că, după două luni în care am comunicat această idee în presă și către profesioniștii din domeniu, a început sa fie „descoperită” si la Ministerul Economiei de către secretarul de stat de la Turism.  
  2. Sprijinirea investițiilor hotelierilor pentru a putea respecta cerințele de siguranță a turiștilor. Măsura aceasta ar fi fost ideală la începutul stării de urgență, când exista această mare oportunitate de a se renova hotelurile sau de a face investiții în confortul camerelor cu acele granturi despre care se discuta abia acum. 
  3. Promovarea României către români și străini deopotrivă. Avem cadrul natural perfect pentru a atrage turiștii străini în căutare de locuri izolate și natura pură, iar carantina va trece.  

Dar românii?

Nu voi sugera să se călătorească pe plan intern pentru a sprijini turismul și economia țării, pentru că sunt de părere că fiecare ar trebui să meargă în vacanțe fix acolo unde îi face plăcere.

Vacanțele sunt o bucurie, astfel că destinația nu ar trebui impusă.

Aș sugera, însă, să respecte pe cât posibil toate măsurile de siguranță și prevenție recomandate, pentru a nu fi nevoiți să ne întoarcem înapoi în timp, să mai trecem din nou prin aceleași scenarii, izolare, carantină, granițe închise, haos și panică. 


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇