Jungla de pe autostrăzi. Nu avem, nu știm ce să facem pe ele

Jungla de pe autostrăzi. Nu avem, nu știm ce să facem pe ele

Una dintre cauzele invocate, pe bună dreptate de altfel, pentru numărul mare de accidente rutiere din România este lipsa autostrăzilor. Iată însă că nici pe autostrăzi traficul nu este cu mult mai sigur.

Ceea ce s-a întâmplat vineri pe A2 nu a avut cine știe ce cauze externe. A fost ceață, dar nici măcar la nivelul unei alerte meteo. A fost aglomerație, însă nu la un nivel cu totul excepțional.

Și totuși 55 de mașini s-au ciocnit în trei accidente colective. 57 de oameni au avut nevoie de îngrijiri medicale.

Nu trebuie exonerată nici CNAIR, având în vedere că, potrivit RRA, jumătate dintre cele 10 panouri electronice de informare de pe A2 nu funcţionează. Acele panouri care ar fi trebuit să avertizeze și în privința condițiilor meteo, a aglomerației, a acccidentelor.

Dar principala cauză pare a fi aceea pe care fiecare șofer o cunoaște. În România se circulă oribil, traficul e o junglă, iar poliția rutieră nu se ține decât de ciupeli.

ADVERTISING

Eu am permis de conducere (fără vreo suspendare) de 31 de ani. În ultimii ani, mai ales, am circulat mult nu numai în București, ci și în afară. 10 ani am străbătut A1 o dată pe săptămână, dus – întors. În ultima vreme, prefer o rută alternativă, fără autostradă.

Prea mulți șoferi români, cei mai mulți aș zice, nu știu regulile autostrăzii. Nu stiu ce înseamnă banda de depășire și mulți fac coloana în spatele lor așteptând să fie ocoliți prin dreapta.

Este la fel de adevărat că și agresivitatea în trafic este terifiantă. Zmeii zmeilor vin cu flashuri, cu claxoane, și dacă cumva ești în depășire la rândul tău, pe lângă un șir de camioane de exemplu, începe presiunea.

Vin până în fundul tău, la doar câțiva centimetri, continuă flashurile, claxoanele, și când reușești să te tragi în dreapta trec nervoși razant de oglindă ca să te și sperie. Nu sunt cazuri rare și nu sunt numai mașini foarte puternice. Am văzut turbare și cu rable.

Arareori distanța de siguranță e păstrată, iar semnalizarea e un moft. Mare lucru dacă măcar se asigură înainte să tragă de volan. Banda de urgență este pentru mulți a treia bandă, cea mai rapidă.

Mulți nu știu o regulă simplă: la orice schimbare semnificativă de viteză, nici nu mai discut despre staționare, trebuie activate avariile pentru a o marca celor care vin din spate, mai ales în condiții meteo mai dificile - ceață, ploaie, ninsoare etc.

Vineri pe A2 înțeleg că asta a fost una dintre probleme. Cei opriți din cauza accidentului, tamponați sau nu, nu au aprins avariile. Pe care altfel le folosesc din belșug în oraș ca să parcheze unde le tună, eventual pe șina de tramvai.

Dar de unde să știi toate acestea când școală de șoferi se face exclusiv în oraș, pe aceleași străduțe pe care se dă și examenul.

Unii motocicliști sunt altă calamitate. Fac slalom printre mașini, apar deodată, de niciunde lângă tine. Am asistat la o scenă de-a dreptul terifiantă: într-o primăvară - atunci pare că hormonii motoarelor sunt la cel mai înalt nivel - un grup de motocicliști se întreceau pe A1 printre mașini, se ridicau pe o roată, nebunie curată.

M-au depășit ca vântul și peste câțiva km am dat de coloană. Unul dintre ei provocase un accident în care a murit un șofer care, încercând să-l evite, a intrat în parapetul dintre sensuri, acesta s-a rupt, a perforat mașina și l-a tăiat în două.

Cauzele acestor fenomene sunt multe, dar pe primul loc aș așeza inadmisibila slăbiciune a Poliției.

Conducerea agresivă nu este sancționată. Nu am văzut niciodată în acești ani vreun echipaj de poliție care să se ia după un șofer agresiv sau un motociclist dement.

Stau cu radarul la mica ciupeală, acolo unde nu e niciun pericol pentru nimeni, în schimb, cel puțin pe A1, nu dai de ei decât la intrarea/ieșirea din București, unde tot inutili sunt.

Sancțiunile sunt și ele prea blânde. Nu mă refer la amenzi. Pentru cei mai răi dintre cei răi ele nici măcar nu contează. Mă refer la posibilitatea retragerii definitive a permisului de conducere după un număr de abateri care arată că șoferul respectiv e o bombă cu ceas, nu doar după ce bomba a explodat și a intervenit o hotărâre de condamnare pentru nenorocirea provocată.

Dar nimeni nu își asumă așa ceva pentru că este impopular, costă voturi. În plus, sunt și mulți politicieni care conduc mizerabil.

Așa cum ar fi teribil de impopular și periculos pentru beizadele și "Ciocani" ca autostrăzile să fie împânzite cu camere și radare care să semnaleze în timp real apariția zmeilor. Decât să nu facă nimic în trafic, unii polițiști de la Rutiera ar putea sta cu ochii pe aceste sisteme de supraveghere.

Și bineînțeles corupția. Periodic apar știri despre polițiști săltați pentru șpaga luată sistematic pentru eliberarea permisului de conducere. Din păcate, nu sunt cazuri izolate și par doar vârful aisbergului.

Testarea psihologică pentru eliberarea permisului este o formalitate. De fapt, din experiență, singurele verificări serioase sunt cele oftalmogice și ORL. În rest, nici nu vezi specialistul, ci doar asistenta care pune parafa.

Așa se face că în România se moare pe șosele, inclusiv pe autostrăzi, mai mult decât în oricare altă țară UE.

Citește și alte texte semnate de Ioana Ene Dogioiu


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇