Pericolul din Marea Neagră care va pândi după încheierea războiului și va afecta și România

Pericolul din Marea Neagră care va pândi după încheierea războiului și va afecta și România

Navigația și țărmurile Mării Negre vor fi amenințate pe termen lung de minele maritime, chiar și după terminarea războiului din Ucraina, avertizează experții. Nu se știe cât vor dura eforturile de curățare a apelor.

Contrar tuturor așteptărilor, Ucraina a câștigat inițiativa în Marea Neagră. Însă o amenințare tăcută de sub valuri va dura mai mult decât agresiunea Rusiei – numărul necunoscut al minelor navale pe care ambele tabere le-au pus în mare, potrivit Business Insider.

Multe dintre ele plutesc în derivă și au provocat incidente serioase. Problema este confirmată de recentele exerciții comune între SUA și partenerii NATO în largul coastei Bulgariei, unde avioanele de recunoaștere au observat peste 100 de mine în Marea Neagră de la începutul războiului. Cel puțin cinci nave au fost afectate, a declarat viceamiralul Thomas Ishee, comandantul Flotei a 6-a SUA.

Menținerea căilor maritime departe de mine este esențială pentru capacitatea Ucrainei de a exporta cereale. În decembrie anul trecut, Kievul a declarat că un vrachier sub pavilion panamez a lovit o mină, iar două persoane au fost rănite.

ADVERTISING

De asemenea, minele au ajuns pe țărmurile Mării Negre cu mult dincolo de apele teritoriale ale Ucrainei. Cel mai recent caz este cel din 13 august, când o explozie care a avut loc în mare, lângă mal, în zona digului din faţa Hotelului Forum din Costineşti.

Explozie în Costinești! Posibil mină marină

Navele trec acum prin coridorul de cereale al Ucrainei cu relativă încredere, deși rămân în alertă. "Amenințarea minelor în Marea Neagră încă există”, a declarat Arlo Abrahamson, șeful afacerilor publice la Comandamentul Maritim NATO, pentru publicația citată.

Nu se știe cât timp vor rămâne acolo și cât timp va dura curățarea apelor.

Vânătoare de mine

Îndepărtarea minelor antiterestre se face lent, iar eliminarea minelor navale este mai lentă, a declarat Steve Horell, un fost ofițer de informații navale și membru al Centrului pentru Analiza Politicii Europene.

"Este incorect să spui 'deminare' când te referi la minele navale. Termenul corect pe mare - 'contramăsuri pentru mine' - dovedește cât de greu este să te asiguri că nu mai există explozibil pe undeva", a spus el.

ADVERTISING

Pe uscat, eforturile de deminare se concentrează pe un singur nivel, nu foarte adânc, în sol. Dar pe apă, căutarea merge atât în adâncime, cât și la suprafață.

De asemenea, minele terestre rămân pe loc. Odată explodate, "la un moment dat poți avea un anumit grad de certitudine că ai periat bucata respectivă de pământ", a spus Horell. Dar pe mare o nouă mină ar putea să ajungă în derivă în același loc a doua zi, a adăugat specialistul.

Minele navale moderne sunt, în general, declanșate în două moduri - un declanșator magnetic sau unul sensibil la presiune - dar oricum ar fi, nu te poți mișca rapid pentru a le elimina. Minele mai vechi pot fi declanșate la contactul cu carena unei nave.

În general operațiunea de neutralizare a minelor se face cu nave mai mici care se mișcă încet, astfel încât să nu declanșeze minele, și căutând foarte minuțios în modele repetitive, a explicat Horell.

Vânătoarea de mine este metodică, tehnică și periculoasă. Navele pot, de asemenea, să caute mine utilizând sonarul sau detectarea magnetică, iar la operațiuni pot participa și elicopterele și dronele. "Dar va fi tot timpul un efort lent", a spus expertul.

ADVERTISING

Nu este clar exact câte mine au fost puse în Marea Neagră. Estimările au indicat inițial câteva sute, Ucraina acuzând în mod regulat Rusia că a lansat mai multe.

Cum se plimbă minele prin Marea Neagră

Curenții principali ai Mării Negre se deplasează în sens invers acelor de ceasornic și, potrivit lui Horell, durează "aproximativ trei până la șase luni pentru o rotație completă". Asta înseamnă că orice mină navală devine în scurt timp o amenințare în toată Marea Neagră, a spus el.

O mină aflată în libertate în apropierea portului principal al Ucrainei, Odesa, în nord-vestul Mării Negre, ar putea trece în câteva săptămâni prin apele teritoriale ale României, Bulgariei și Turciei. Ceea ce s-a și întâmplat. Mai multe mine au fost găsite plutind departe de locul unde ar fi trebuit să se afle o mină – una era atât de aproape de Bosfor, canalul turcesc care leagă Mediterana de Marea Neagră, încât strâmtoarea a trebuit să fie închisă.

Iar în mai 2022, Organizația Maritimă Internațională a trimis un avertisment cu privire la "o amenințare gravă și imediată" la adresa siguranței navelor care operează în Marea Neagră din cauza minelor care plutesc liber.

De asemenea, nu se știe cu siguranță ce tipuri de mine au fost utilizate, dar s-a raportat că multe sunt mine de contact ancorate chiar sub suprafața apei. O astfel de mină de contact, găsită în largul coastei Bulgariei în iulie 2022, a fost de tip YaM - o mină fluvială de tip ancoră din epoca sovietică care plutește la câțiva metri sub suprafață.

Conform dreptului internațional, minele ancorate trebuie să aibă un sistem de siguranță care să neutralizeze explozivul dacă se desprind, dar nu există nicio modalitate de a ști dacă acel mecanism încă funcționează, a spus Johannes Peters, șeful Centrului pentru Strategie Maritimă și Securitate la Universitatea Kiel din Germania.

Această chestiune a stârnit temeri majore pentru navele care tranzitează coridorul de cereale al Ucrainei, pe care Rusia l-a amenințat în mod deschis după ce s-a retras din acrodul pentru cereale la Marea Neagră în vara anului 2023. La scurt timp, forțele armate ale Ucrainei au acuzat Rusia că a aruncat mai multe mine pe coridor.

Pot amenința minele proiectul Neptun Deep?

Publicația americană include și proiectul de exploatare a gazelor Neptun Deep, inițiat de România, printre posibilele obiective amenințate de minele navale din Marea Neagră.

Proiectul care urmează să înceapă extracția gazului în 2027, va transforma România într-un exportator net de gaze, eliberând și mai mult continentul de dependența de energia rusă.

Însă Greenpeace a anunțat într-un raport din iunie 2024 că evaluarea de impact a OMV Petrom și Romgaz "nu ia în considerare riscul cauzat de minele navale". Coautorul raportului Greenpeace, Marc Dengler, expert în climă și energie în cadrul grupului de campanie, a declarat recent pentru BI că aceasta este o omisiune gravă. Riscul principal ar fi pericolul pentru nave și muncitori în timpul fazei de construcție, a spus el. "Dar (o mină) poate lovi și platforma în sine și mai ales conducta", a precizat el. Consecințele asupra mediului ar fi "cu adevărat dramatice", a adăugat Dengler.

Romgaz și OMV Petrom nu au răspuns la solicitarea publicației americane de a comenta concluziile raportului Greenpeace.

Experții militari consideră, însă, că România poate face față acestui pericol. Deși aria de extracție se află în apropierea zonei de război, Marina română este bine echipată pentru a detecta și rezolva întâlnirile cu mine, consideră Johannes Peters.

Iar în opinia lui Horrell, ameliorarea securității asigurată de reducerea dependenței Europei de energia rusă depășește temerile privind minele. "Sigur că există riscuri ecologice pentru orice foraj în larg, dar să sugerezi că riscul ca o mină plutitoare să mărească semnificativ acest lucru pentru mine e o exagerare", a precizat el.

România s-a aliat cu Turcia și Bulgaria ca să scape de mine

La începutul acestui an, Turcia, Bulgaria și România – cele trei țări, altele decât Ucraina, cele mai afectate de amenințarea minelor în derivă – s-au unit într-o alianță navală pentru a-și curăța apele. Trei nave vor merge la vânătoare de mine de cel puțin două ori la fiecare șase luni, potrivit Defense News.

Este o decizie de aplaudat, a spus Horell, însă capacitatea limitată a acestor trei țări de a face acest lucru înseamnă că va dura mult timp până la obținerea unui rezultat garantat.

Curățarea restului Mării Negre, inclusiv a apelor Ucrainei, ar putea să dureze mult timp după război. De exemplu, o pereche de dragoare vândute Ucrainei de Marea Britanie rămân ancorate în Portsmouth pentru că li se blochează intrarea în Marea Neagră de lectura Turciei a Convenției de la Montreux, care interzice trecerea navelor de război prin Bosfor în timp de război.

În lipsa unor astfel de nave, Horell a sugerat alte mijloace, cum ar fi navele fără echipaj, care pot trece prin căi navigabile mai mici până la Marea Neagră.

Însă nimeni nu poate spune cu exactitate cât timp va dura pentru a curăța Marea Neagră. "E greu să declari că s-a curățat. Poți doar să definești gradul de incertitudine cu care vrei să trăiești", a conchis Peters.

T.D.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇